آفتاب

بخش عمده‌ای از بازار بازی‌های رایانه‌ای در دست بازیگران غیر رسمی است

بخش عمده‌ای از بازار بازی‌های رایانه‌ای در دست بازیگران غیر رسمی است

اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح امروز در سالن همایش کانون پرورش فکری آغاز به کار کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در آغاز این جشنواره علیرضا حاجیان زاده، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: بسیاری از صاحب نظران برآنند که عصر حاضر را می‌توان عصر صنایع نرم نامید، عصری که در آن صنایع زیر ساختی و حرفه‌های سنگین همچون صنایع نظامی یا کسب و کارهای کارخانه‌ای و معدنی، جایگاه و نقش پیشین خود را ندارند.

وی ادامه داد: این صنایع همانند، به عنوان منابع اصلی ثروت و قدرت ملی شناخته نمی‌شوند، بلکه این مولفه‌های فرهنگی و صنایع کارگروهی سبک، چون هنرهای ارتباطی و محصولات فرهنگی هستند که منبع نفوذ فرهنگ‌ها در عرصه بین‌الملل و سرچشمه قدرت و نفوذ به قلب مردم در سراسر جهان محسوب می‌شوند.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: اگر زمانی کشورهای قدرتمند را با نشانه‌های خودروهای ساخت آن کشور یا لوگوهای صنایع سنگین می‌شناختند، اکنون این شمایل‌های فرهنگی هستند که با کمترین هزینه‌ها، منظومه‌های معنایی را جابه جا کرده و فرهنگ یک کشور یا منطقه را در سطح بین‌المللی اشاعه می دهند.

حاجیان زاده گفت: امروز دستگاه‌ها و نهادها متوجه حساسیت و اهمیت و تاثیر این صنایع شده‌اند و اکنون در کشور ما نیز خطر این صنایع بویژه صنایع فرهنگی کودکان و نوجوانان از جمله صنعت اسباب بازی و سرگرمی کودکان، بخوبی شناخته شده است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مقوله فرهنگ و پیوست فرهنگی گفت: بارزترین نشانه اهمیت و اولویت این صنایع، در سیاست‌های کلی کشور است.

حاجیان زاده به نقش پر اهمیت اقتصادی صنایع فرهنگی اشاره کرد و گفت: علاوه بر تاثیر فرهنگی این صنایع، نقش پراهمیت اقتصادی صنایع فرهنگی حوزه کودک و نوجوان در جهان نیز شایان توجه است.

وی خاطر نشان کرد: مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته در این عرصه نشان می دهد که ایران جزء دهک‌های ابتدایی نرخ استفاده روزانه کودکان و نوجوانان از محصولات و کالاهای فرهنگی است.

حاجیان زاده ادامه داد: نرخ میلیونی استفاده از بازی‌های کودکان و نوجوانان طبقه متوسط شهری در کشور، وضعیتی درخشان و آینده ای امیدوارکننده برای صنعت سرگرمی کشور، پیش روی ما می نهد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه بر اساس این امار و اطلاعات بخش عمده‌ای از این بازار در دست بازیگران غیر رسمی و واردکنندگان کالاهای فرهنگی ناشناس است.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین گفت: همه باید تلاش کنیم این فرصت درخشان، بیش از این از دست نرود و با استفاده حداکثری از تمام ابزارهای موجود و مجهز شدن به آخرین فناوری‌ها، بازاندیشی و تلاش برای بازبینی مبانی و اصول طراحی و تولید اسباب بازی‌ها چه فیزیکی و چه ویدیویی یا دیجیتال، فرصت ارتباط و تعامل جدی با این مخاطبان عظیم را از دست ندهیم.

حاجیان زاده در پایان تاکید کرد: نباید از یاد ببریم که کودک امروز از نخستین روزهای زندگی، استفاده از ابزارهای دیجیتال و هوشمند را تجربه می‌کند، انکار یا نادیده گرفتن این واقعیت، وضعیتی را ایجاد کرده که امروزه شاهدش هستیم.

انتهای پیام

کد N909387

وبگردی