آفتاب

اعتراضات دانش‌آموزان تایوانی به تغییر کتب تاریخ در مدارس

اعتراضات دانش‌آموزان تایوانی به تغییر کتب تاریخ در مدارس

اعتراض جوانان تایوانی به بازبینی کتاب‌های درسی که به گفته آنها با هدف شستشوی مغزی آنها توسط چین به منظور پذیرش دیدگاه "چین واحد" در تاریخ انجام می‌شود، ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، صدها تن از جوانان تایوانی روز جمعه ساختمان وزارت آموزش این کشور را مورد حمله قرار دادند و امروز(دوشنبه)‌ نیز همچنان ده‌ها تن از آنان در محوطه این وزارتخانه اردوی اعتراضی زده اند تا تغییراتی را که قرار است در کتابهای درسی تاریخ رخ داده و احتمالا از روزهای آینده وارد مدارس شوند، لغو کنند.

پیش از این تظاهرات، معترضان به مدت چندین ماه اعتراضاتی را که طی آن دانشجویان اقدام به پرتاب توپهای پر شده از رنگ، سر دادن شعار و برگزاری تحصن در مقابل وزارتخانه آموزش کردند، به اجرا در آوردند.

ماه گذشته میلادی ده ها تن از دانشجویان معترض که اقدام به بالا رفتن از دیوارهای وزارتخانه آموزش و ورود غیر قانونی به آن کرده بودند دستگیر شدند. یکی از این معترضان چندی بعد اقدام به خودکشی کرد هر چند که انگیزه آن مشخص نشد.

این اعتراضات که در یک سال گذشته بزرگترین اعتراضات در نوع خود بوده نشان دهنده افزایش موج ملی گرایی در میان جوانان تایوانی است که بسیار بیشتر از نسل قبل از خود تمایل به تایوانی بودن به جای چینی بودن دارند.

همچنین این اعتراضات در آستانه انتخابات ماه ژانویه صورت گرفت.

این در حالی است که حزب کمونیست چین در پکن هرگز با جدایی تایوان از چین هر چند که یک منطقه خودمختار محسوب می شود موافقت نکرده و نخواهد کرد.

لیو تزوهائو، دانشجوی معترض 18 ساله تایوانی و از فعالان معترض گفت: ما تایوان هستیم و چین نیز چین است.

اعضای حزب حاکم ملی گرای تایوان پس از شکست از کمونیستهای چین در سال 1949 در جریان جنگ داخلی چین به تایوان فرار کردند. از آن زمان تا کنون چین تایوان را یکی از استانهای شورشی خود تلقی کرده و استفاده از زور برای بازگرداندن آن به تحت حاکمیتش را رد نکرده است.

کینو هسو،‌یک دانشجوی 17 ساله معترض دیگر نیز اظهار کرد:‌ما تایوانی هستیم و باید تاریخ تایوان را بخوانیم.

اعتراضات اخیر یادآور اعتراضات جنبش معروف به جنبش گل آفتابگردان در سال گذشته میلادی است که در طی آن هزاران جوان تایوانی به مدت چندین هفته ساختمان پارلمان را اشغال کردند تا با روابط اقتصادی فزاینده با پکن مخالفت کنند.

انتهای پیام

کد N909337

وبگردی