آفتاب

آغاز نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس و کری

آغاز نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس و کری

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با همتای آمریکایی‌ آنها در قطر و پشت درهای بسته آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه الجزیره، خالد العطیه، وزیر خارجه قطر پیش از آغاز رسمی این جلسه محورهای مورد بحث با همتای آمریکایی خود را پرونده هسته‌ای ایران، مساله فلسطین، جنگ در یمن و سوریه و بحران عراق اعلام کرد.

عطیه گفت: ما در شورای همکاری خلیج فارس بر همکاری سازنده با ایران براساس حسن همجواری و عدم دخالت در امور یکدیگر تاکید داریم و معتقدیم اجرای توافق هسته‌ای با تهران باعث تقویت امنیت در منطقه می‌شود.

وی با اشاره به تجاوزات اسرائیل در حق فلسطینیان نیز گفت: اقدامات اسرائیل و اشغالگری‌های آنها باعث ترویج و گسترش ناامنی در منطقه شده و ما از آمریکا می‌خواهیم تا اسرائیل را مجاب کند براساس طرح شورای همکاری خلیج فارس بار دیگر به گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه برای تشکیل دو کشور بپیوندند.

وی حمایت از آنچه که "مشروعیت دولت منصور هادی در یمن" خواند را موضع رسمی همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دانست و تاکید کرد که تا برقراری امنیت و بازگشت دولت مستعفی یمن به قدرت شورای همکاری خلیج فارس به تحرکات خود در این باره ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه قطر راهکار بحران سوریه را نیز سیاسی خواند و گفت: با آمریکا و دیگر همپیمانان خود تلاش می‌کنیم تا بحران را از طریق سیاسی و بر اساس توافقات نشست ژنو 1 حل وفصل کنیم.

خالد العطیه با انتقاد از آنچه که طائفه گرایی در عراق خواند نیز گفت: ما خواهان عراقی بدون دخالت‌های خارجی و طائفه‌گرایی هستیم و معتقدیم برخی اقدامات طائفه‌ای گروه‌های شبه نظامی کار را در این کشور دشوارتر کرده است.

پیش بینی می‌شود پس از نشست وزراء خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با وزیر خارجه آمریکا، نشستی سه جانبه نیز میان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری و عادل الجبیر همتایان آمریکایی و عربستانی وی نیز برگزار شود و احتمال دارد وزیر خارجه قطر نیز در این نشست حضور یابد.

انتهای پیام

کد N909326

وبگردی