آفتاب

ابتکار:‌ مخالف توسعه نیستیم؛ اما نه به قیمت تخریب محیط زیست

ابتکار:‌ مخالف توسعه نیستیم؛ اما نه به قیمت تخریب محیط زیست

رئیس سازمان محیط زیست گفت:‌ مخالف توسعه نیستیم اما این توسعه نباید به قیمت تخریب محیط زیست تمام شود.

به گزارش خبرنگار«محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه کهکیلویه و بویراحمد، معصومه ابتکار در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود:‌ محیط زیست بحث فرابخشی است که با همکاری همه دستگاه‌ها و با برنامه ریزی قابل حل و مدیریت است.

وی اظهار کرد: باید قبل از اجرای پروژه ها و طرح ها ملاحظات لازم صورت گیرد و استانداردهای زیست محیطی رعایت شود که پس از آن با مشکلی مواجه نشویم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: وقتی توسعه پایدار و شاخص‌های محیط زیست در دنیا مطرح می‌شود دو مطلب اصلی شامل جنگ و صلح را مشاهده می کنیم که امیدواریم ایران اسلامی در سطح منطقه صلح و ثبات را پیش ببرد.

ابتکار با اشاره به تهدیدات زیست محیطی در سطح کشور به خصوص در این استان تصریح کرد: ریزگردها، آسیب به مراتع ، آتش سوزی جنگل ها،‌معضلات شهری، خشکسالی و کمبود آب از جمله تهدیدات زیست محیطی در سطح کشور است.

وی با اشاره افت شدید آب در سطح کشور ادامه داد: بخشی از این مشکلات به علت تغییرات زیست محیطی و بخشی نیز به علت فقدان مدیریت صحیح بوده که امروز کشور را با معضل حادی مواجه کرده است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور اظهار کرد: یکی از رویکرد جدی دولت تدبیر و امید مسائل محیط زیست است که سلامت ،‌اقتصاد و روابط اجتماعی را تحت تاثیر قرا ر می‌دهد.

ابتکارعنوان کرد: رشد اقتصادی از برنامه های دولت تدبیر و امید است اما در گذشته هر جا توسعه ای بود تخریب محیط زیست و آلودگی را به همراه داشت که در دوره جدید و برنامه دولت یازدهم توسعه هم گام با حفظ محیط زیست است که فناوری نوین و برنامه ریزی و مشارکت مردم محقق خواهد شد.

وی افزود:‌ سازمان های مردم نهاد در کشور رشد خوبی داشتند و این سازمان ها می توانند در حفاظت از محیط زیست تاثیر بسزایی داشته باشند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: دولت تدبیر و امید در خصوص جنگل های بلوط زاگرس، گرد و غبار، مدیریت پسماند،‌مدیریت فضای سبز شهرها، کاهش سموم در محصولات کشاورزی‌، مصوبات خوبی داشته است.

ابتکار با اشاره به تاثیر ریزگردها و کاهش جمعیت زنبورعسل بیان کرد:‌ علاوه بر گرد وغبار مصرف سموم در محصولات کشاورزی از جمله دلایل کاهش جمعیت زنبور عسل در کشور است که حذف این سموم نقش بسزایی در افزایش تولید عسل دارد.

وی با بیان اینکه دولت با جدیت ارزیابی زیست محیطی طرح سد خرسان 3 را انجام می‌دهد، اظهار کرد: مراحل ارزیابی در حال انجام است و هنوز سازمان محیط زیست برای اجرای این سد تائیده نداده و ملاحظات جدی برای حفظ محیط زیست باید در این زمینه صورت گیرد.

ابتکار با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری طبیعی استان کهکیلویه و بویراحمد تاکید کرد: باید گردشگری طبیعی جزو برنامه های این استان قرار گیرد و در سطح ملی و بین‌المللی این ظرفیت ها معرفی شوند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: تعارضات عشایر و مردم در محدوده مناطق حفاظت شده محیط زیست را باید تبدیل به فرصت کنیم و همچنین برای استفاده در بخش گردشگری از آن‌ها بهره ببریم.

وی عنوان کرد: باید توسعه پایدار و متوازن اتفاق بیفتد و ما مخالف توسعه پایدار نیستیم اما این توسعه نباید به قیمت تخریب محیط زیست تمام شود.

ابتکار در پایان درگذشت هوشنگ نادری فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان بویراحمد را به خانواده وی تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست تفاهم نامه ای بین سیدموسوی خادمی استاندار کهکیلویه و بویراحمد و معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور برای حفاظت از محیط زیست استان امضا و منعقد شد.

انتهای پیام

کد N909318

وبگردی