آفتاب

اطمینان دموکرات‌ها از محفوظ ماندن حق وتوی اوباما در بررسی توافق هسته‌ای

اطمینان دموکرات‌ها از محفوظ ماندن حق وتوی اوباما در بررسی توافق هسته‌ای

خبرگزاری رویترز گزارش داد: حامیان توافق هسته‌ای در آمریکا بیش از پیش از حمایت دموکرات‌ها از این توافق اطمینان دارند به طوری که حق وتوی اوباما برای اجرای آن محفوظ بماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، ایران و گروه 1+5 در اواسط ژوییه به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها علیه این کشور دست یافتند که باید از سوی مراجع نظارتی و قانونگذاری ایران و آمریکا به تصویب برسد. از زمان حصول این توافق جمهوری خواهان تلاش می‌کنند تا با شدت بخشیدن به مخالفت‌های خود شانس تایید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در کنگره را پایین بیاورند. اما تاکنون هیچ دموکرات برجسته‌ای علیه توافق سختی نگفته و حتی چند چهره اصلی شامل نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان از آن حمایت کرده‌اند.

نانسی پلوسی گفت که حتی اگر همان‌گونه که انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان در تلاش برای نابودی توافق هسته‌ای به آن رای منفی دهند، حق وتوی باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکای محفوظ است.

به گزارش رویترز، دست کم 44 دموکرات در مجلس نمایندگان و 13 دموکرات در سنا ممکن است به جمهوری خواهان بپیوندند و برای مخالفت با توافق هسته‌ای به آن رای منفی دهند.

اما پلوسی در این باره گفت: تعداد بسیار بیش‌تری از دموکرات‌های مجلس نمایندگان به من اطمینان داده‌اند که از حق وتوی اوباما محافظت خواهند کرد.

کنگره‌آمریکا از زمان حصول توافق هسته‌ای 60 روز فرصت دارد تا آن را مورد بازبینی قرار دهد و در تایید یا رد آن رای گیری کند. اوباما پیش از این هشدار داد اگر کنگره با توافق هسته‌ای مخالفت کند آن را وتو خواهد کرد اما کنگره برای خنثی کردن وتوی رییس‌جمهور به دو سوم آراء نیاز دارد که اتفاقی غیرمتحمل به نظر می‌رسد.

کاخ سفید در طول دو هفته گذشته با برگزاری جلسات متعددی با اعضای کنگره تلاش می‌کند حمایت آنان از توافق هسته‌ای را جلب کند. از طرفی دیگر رژیم صهیونیستی و گروه‌های حامی صهیونیست‌ها در آمریکا تلاش می‌کنند با خطرناک جلوه دادن این توافق نظر کنگره و افکار عمومی را علیه توافق هسته‌ای تغییر دهند. این در حالی است که برخی شخصیت‌های حامی رژیم صهیونیستی از توافق پشتیبانی می‌کند.

در ادامه گزارش رویترز آمده است: تاکنون هیچ دموکراتی به صورت رسمی مخالفت خود را اعلام نکرده است، اگر چه موضوع بسیاری‌شان هنوز مشخص نیست.

انتهای پیام

کد N909215

وبگردی