آفتاب
همزمان با سی و پنجمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی؛

جهادگران البرزی از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی بازدید کردند

جهادگران البرزی از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی بازدید کردند

در آستانه 16 مرداد و همزمان با سی و پنجمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، جهادگران البرزی از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، رئیس مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی در این بازدید با تاکید بر اینکه این مجتمع تحقیقاتی متعلق به مجموعه جهاد دانشگاهی و کل کشور است، گفت: از اواخر دهه شصت فکر ایجاد مکانی برای انجام پایلوت فعالیت‌های تحقیقاتی، صنعتی و پژوهشی و انتقال دانش از فضای دانشگاهی و آزمایشگاهی در ذهن جهادگران نسل اول و مدیران ارشد جهاد دانشگاهی شکل گرفت و در همین راستا این مجتمع کار خود را با استقرار پژوهشکده‌های برق و الکترونیک، گیاهان دارویی و توسعه صنایع شیمیایی را آغاز کرد و بعدها 11 واحد تخصصی نیز به این مجموعه اضافه شد.

وی افزود: مزرعه حیوانات و آزمایشگاه ترانس ژن پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ابن سینا، جهاد دانشگاهی واحدهای علم و صنعت، خواجه نصیر، تهران، تربیت مدرس، صنعتی شریف و مرکز ملی ذخایر زیستی و ژنتیکی کشور به عنوان بزرگترین زیست بانک کشور در حوزه‌های گیاهی و حیوانی و بانک ژن بین‌المللی از جمله واحدهای مستقر در این مجتمع هستند.

ربانی با اشاره به مراودات بین‌المللی فراوان مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی یادآور شد: در سال 93، بالغ بر 250 گروه ملی و استانی از این مجتمع بازدید داشتند.

وی ادامه داد: این مجتمع برای انجام فعالیت‌های فنی و صنعتی، روزانه از توانایی‌ 500 نیروی انسانی در قالب هیات علمی، کارشناس، کارمند و کارگر بهره می‌برد و تمام این فعالیت‌ها در 70 هزار متر مربع زیربنای فضاهای این مجتمع صورت می‌پذیرد که البته قرار است در برنامه توسعه این فضا به 400 هزار متر مربع ارتقا یابد.

رئیس پارک علم و فناوری البرز یادآور شد: رویکرد جدید مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی خروج از حالت غریبگی در استان البرز و ایجاد تعاملات سازنده با مجموعه استانی است و اعتقاد بر این است که توفیق این مجتمع در صورتی محقق خواهد شد که بتواند با حوزه‌های جغرافیایی پیرامون خود تعامل داشته باشد که در این راستا ارتباط با شهرداری و شورای شهر کمالشهر از گام‌های اولیه مجتمع بوده است.

ربانی خاطرنشان کرد: استان البرز نسبت به مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی ابراز تعلق می‌کند و در حقیقت این تعامل دو سویه سبب حرکت بُرد-بُرد خواهد شد و استان این مجتمع را به عنوان قطب فناوری البرز دانسته و مدیران کل استان در برنامه‌های ملی خود بازدید از این مجتمع را در برنامه‌ خود قرار می‌دهند.

وی با اشاره به استفاده از اعتبارات استانی برای اولین بار در سال 93 در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی گفت: طی 30 سال فعالیت این مجتمع تنها در سال 93 که سخت‌ترین سال اعتبارات دولتی بود، توانستیم از اعتبارات استانی استفاده کنیم.

رئیس مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی با اشاره به آغاز به کار پارک علم و فناوری استان البرز در این مجتمع گفت: از سال 87 با اخذ مجوزهای لازم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پارک علم و فناوری استان البرز به صورت کم شتاب کار خود را در کنار مجتمع آغاز کرد و خوشبختانه از ابتدای سال 93 این حرکت با جذب همکاران جدید توسعه یافته است به طوری که از آغاز سال 87 تا پایان سال 92 تنها 7 شرکت فناور جذب پارک شده بودند که این عدد از ابتدای سال 93 تا پایان این سال به 40 رسیده و این رقم در چهار ماهه اول سال 94 به 54 شرکت ارتقا یافته است.

رئیس پارک علم و فناوری البرز افزود: پارک علم و فناوری استان البرز در بین پارک‌های فناور کشور رتبه اول را داراست و علی‌رغم ناشناخته و جوان بودن این پارک پتانسیل جذب ماهانه 30 تقاضا را داراست و پیش‌بینی می‌شود رقم 54 شرکت تا پایان سال 94 به 100 شرکت برسد.

ربانی در ادامه خاطرنشان کرد: پیشرفت خوب مجموعه مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری استان البرز بازتاب توانمندی‌هایی است که در فرهنگ جهادی رشد پیدا کرده است و امکانات محدود در کنار حرکت جهادی سبب شده است که محصولات تولیدی شرکت‌های جهاد دانشگاهی در سراسر ایران خدمات ارزنده ارایه دهند.

وی گفت: پارک علم و فناوری استان البرز در کنار پارک علم و فناوری استان کرمانشاه، دومین بستری است که در بستر جهاد دانشگاهی رشد کرده و همگی اذعان می‌کنند این یک حرکت خوب و پرشتاب برای کشور به شمار می‌رود.

ربانی تاکید کرد: خانواده جهاد دانشگاهی در استان البرز شامل جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و جهاد دانشگاهی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی می‌باشد که این فعالیت‌ها باید به سمت سرپرستی جهاد دانشگاهی استان البرز سوق داده شود و حضور تمام این‌ها در کنار هم می‌تواند به تقویت مجموعه جهاد دانشگاهی کمک کند.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی هیچ‌گاه به اندازه مقطع فعلی دارای فضای مثبت در استان نبوده است، گفت: باید قدر این جایگاه دانسته شود و تلاش مجموعه جهاد دانشگاهی بیشتر از قبل باشد و به طور کلی جهادگران با تاثیرگذاری و اثربخشی بتوانند در حوزه‌های ملی و استانی نقش‌آفرینی کنند.

همچنین در ادامه دکتر سید علی اکبر هاشمی‌راد، رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز طی سخنانی کوتاه به معرفی مجموعه جهاد دانشگاهی این استان پرداخت و گفت: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز با استقرار در دو دانشگاه خوارزمی و علوم پزشکی البرز، معاونت پژوهشی با 3 گروه تخصصی علوم شناختی، آسیب‌های اجتماعی و مطالعات شهری و مرکز خدمات تخصصی GIS و معاونت آموزشی با فعالیت در حوزه‌های آموزش کوتاه مدت و بلند مدت از جمله معاونت‌های جهاد دانشگاهی استان البرز است.

وی افزود: مرکز علمی کاربردی هنر در مقاطع کاردانی و کارشناسی هنر و و دفتر اشتغال و تجاری سازی و فناوری فارغ‌التحصیلان استان نیز از جمله مراکز فعال جهاد دانشگاهی استان البرز به شمار می‌روند.

هاشمی‌راد افزود: جهاد دانشگاهی با خودباوری اعضای خود به این جا رسیده و این سرمایه‌ای است که باید به نسل بعدی جهاد دانشگاهی انتقال یابد و امید است که در استان شاهد هم‌افزایی خوبی در ارتباط با نام جهاد دانشگاهی باشیم.

گفتنی است، جهادگران جهاد دانشگاهی استان البرز از پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی و آزمایشگاه‌های آن، آزمایشگاه بیوتکنولوژی و مزرعه پژوهشگاه رویان، پژوهشکده گیاهان دارویی، مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران و پارک علم و فناوری البرز بازدید کردند و ضمن تعامل با همکاران و محققان این مراکز با آخرین دستاوردهای این مجموعه‌ها آشنا شدند.

انتهای پیام

کد N908805

وبگردی