آفتاب

پرداختن رسانه‌ها به تروریسم تشدید حملات را به دنبال دارد

پرداختن رسانه‌ها به تروریسم تشدید حملات را به دنبال دارد

بر اساس برخی شواهد جدید،‌ حتی گزارش خشونت در رسانه‌ها می تواند موجب تشدید حملات خشونت آمیز شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، یافته‌های یک پژوهش نشان داده که گزارش‌ حساسیت برانگیز رسانه ها درباره تروریسم منجر به ارتکاب اقدامات تروریستی بیشتر می‌شود.

این مطالعه بحث‌های بیشتر را درباره اینکه رسانه‌های بین المللی چطور به خشونت‌ها پاسخ دهند به دنبال خواهد داشت.

مایکل جتر، استاد دانشکده اقتصاد و دارایی در دانشگاه EAFIT در مادلین کلمبیا و محقق موسسه مطالعه کار در بن آلمان بیش از 60 هزار حمله تروریستی که از سال 1970 تا 2012 رخ داده بودند و در روزنامه نیویورک تایمز گزارش شده بودند را بررسی کرد. جتر خاطرنشان کرد در 15 سال گذشته جهان شاهد افزایش وحشت آور تعداد حملات تروریستی بوده است. پایگاه داده جهانی تروریسم در فهرست خود وقوع 1395 حمله تروریستی در سال 1998 را ثبت کرده در حالی که تعداد حملات تروریستی از آن زمان تاکنون افزایش مداوم داشته و در سال 2012 با تعداد 8441 مورد رکوردی جدید را ثبت کرده است.

همچنین بر اساس این تحقیق مجموع تلفات حملات تروریسی در 15 سال گذشته از 3387 نفر به 15396 نفر رسیده است. همزمان گروه‌های تروریستی به شکلی فزاینده به دنبال استفاده از رسانه‌ها برای تبلیغ دستور کارشان بوده‌اند.

جتر اظهار کرد: سازمان‌های تروریستی موجب جلب توجه وسیع رسانه‌ها می‌شوند. چه این گروه القاعده باشد و چه بوکوحرام یا طالبان و یا حتی داعش که از بقیه جدیدتر است،‌ تروریسم همه جا در تلویزیون‌ها، روزنامه‌ها و رادیوها نمود دارد. ما همچنین می‌دانیم که تروریست‌ها به پوشش رسانه‌ای به منظور گسترش پیامشان و خلق ترس و جذب نیرو نیاز دارند.

جتر ادامه داد: با این حال تاکنون ما نمی دانستیم که آیا توجه فعال رسانه‌ها به تروریسم می تواند باعث تشویق حملات تروریستی شود. ما با یک روش شناسی تجربی به این سوال پاسخ دادیم.

جتر حملات تروریستی که تیتر یک رسانه‌ها را به خود اختصاص می دهند با پوشش رسانه ها در زمان حوادث بزرگتر نظیر بلایای طبیعی مقایسه کرده و توانست رابطه‌ای آشکار میان تعداد مقالات اختصاص یافته به حادثه تروریستی اولیه و تعداد حملات تروریستی متعاقب حادثه اولیه در هفته‌های بعد از آن پیدا کند.

انتهای پیام

کد N908140

وبگردی