آفتاب
‌نماینده مردم گرمی در مجلس‌:

تلاش جهادگران جهاددانشگاهی برای خودکفایی کشور ضروری است

تلاش جهادگران جهاددانشگاهی برای خودکفایی کشور ضروری است

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: جهاددانشگاهی فعالیت‌های علمی عظیمی در سطح منطقه‌ای و جهانی انجام داده که توسعه و بهبود این امور نیازمند حمایت مسئولان امر است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل، حجت الاسلام میرقسمت موسوی اصل به مناسبت فرارسیدن 16 مرداد، سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، در بازدید از بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی اردبیل با بیان این‌که جهاددانشگاهی نقش به‌سزایی در توسعه علمی کشور ایفا کرده است، افزود: جهاددانشگاهی فعالیت‌های علمی عظیمی در سطح منطقه‌ای و جهانی انجام داده که توسعه و بهبود این امور نیازمند حمایت مسئولان امر است.

وی با اشاره به این‌که «مجموعه منسجم جهاددانشگاهی تاکنون توانسته است در توسعه علمی کشور موثر عمل کند»، افزود: فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و درمانی جهاددانشگاهی استان اردبیل به ویژه در مرکز درمان ناباروری قفقاز، مایه مباهات و افتخار استان است.

وی با ابراز نارضایتی از این‌که «سهم پژوهشی دانشگاه‌های کشور به درستی تبیین و تحقق نیافته است»، گفت: هنوز به رشد قابل قبولی در چشم‌انداز 20 ساله کشور نرسیده‌ایم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، مشارکت و تلاش جهادگران جهاددانشگاهی را برای خودکفایی کشور را لازم و ضروری دانست و گفت: جهاددانشگاهی در تکمیل زیرساخت‌های پژوهشی و علمی کشور نقش به‌سزایی داشته و خواهد داشت.

وی توسعه علمی و آموزشی را لازمه توسعه استان اردبیل دانست و با تأکید بر این‌که «جهاددانشگاهی در تحقق این امر مشارکت کند»، افزود: تحقیقات و تولید مقالات باید با محوریت رفع نیازهای جامعه باشد تا سرمایه و اعتبار هزینه شده موثر باشد؛ بنابراین تلاش برای تحقیق در اموری که گره‌ای از مشکلات جامعه باز نمی‌کند، اتلاف سرمایه است.

وی با بیان این‌که «سرمایه انسانی و تجهیزات دانشگاه‌ها باید به سرمایه تبدیل شود و در رشد اقتصاد استان موثر باشد» گفت: با بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، سرمایه کشور تلف می‌شود. درصورتی که باید سرمایه دانشگاه‌ها به طور ویژه به سرمایه علمی تبدیل شود تا وابستگی کشور به درآمد نفتی کاهش یابد.

نماینده مردم گرمی در مجلس با ابراز تأسف از این‌که «تولید علم در دانشگاه‌ها صرفا در تولید مقاله خلاصه شده است»، تصریح کرد: اکثر دانشگاه‌های کشور به بودجه نفت متکی هستند و محصولی برای فروش ندارند، درحالی که دانشگاه‌ها باید منبع علم، نوآوری و شکوفایی در جامعه باشند.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد بسترهای لازم و بکارگیری نیروی انسانی تحصیلکرده شهرستان گرمی، این شهرستان می‌تواند با تبدیل علم به ثروت و سرمایه، در ریل توسعه استان سهیم باشد.

انتهای پیام

کد N908134

وبگردی