آفتاب

ویلاسازان به محوطه تاریخی عصر آهن هجوم بردند!

ویلاسازان به محوطه تاریخی عصر آهن هجوم بردند!

بخش‌هایی از محوطه تاریخی زال تپه متعلق به عصر آهن و اسلامی میانی مورد تعرض قرار گرفته و در آن باغ و ویلا ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهناز طاهری سرپرست گمانه زنی زال تپه تصریح کرد که یافته های فرهنگی به دست آمده در طی عملیات گمانه زنی زال تپه شهرستان فردیس استان البرز وجود استقرار در دو دوره، آهن و اسلامی میانی در این محوطه را به اثبات رساند.

بخش هایی از این تپه تاریخی توسط مالکین پیرامون تپه، متصرفین و متعرضین به بهانه ساخت باغ و ویلا مورد دخل و تصرف قرار گرفته بود از این رو تعیین عرصه و پیشنهاد حریم در این محوطه تاریخی در دستور کار میراث فرهنگی استان البرز قرار گرفت . براساس نیاز در محوطه هجده گمانه حفر شد و هیات باستان شناسی به مدت یک ماه به گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنها حریم اثر در محوطه پرداخت.

وی افزود: بررسی ها حاکی از این است که عرصه واقعی تپه بیش از عرصه ظاهری آن است. یافته های فرهنگی نشان از وجود استقرار در دو دوره، آهن و اسلامی میانی در این محوطه است. اما بخش هایی از این تپه تاریخی توسط مالکان پیرامون تپه، متصرفان، متعرضان به بهانه ساخت باغ و ویلا مورد دخل و تصرف قرار گرفته است. به همین دلیل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز به طور جدی پیگیر تامین اعتبار برای ساماندهی و تعیین عرصه این اثر بود تا سرانجام این اعتبار از محل اعتبارات استانی محقق شد.  پس از اتمام گمانه زنی، مراحل نقشه برداری، نشانه گذاری و نصب تابلو انجام شد.

وی تصریح کرد که تدوین گزارش گمانه زنی و تعیین حریم زال تپه در دست اقدام است که پس از آن در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز مورد بررسی قرار گرفته و برای ارزیابی به پژوهشگاه و پس از تایید برای بررسی و تصویب عرصه و حریم تپه به معاونت میراث فرهنگی سازمان ارسال می شود. آثار برجای مانده از قرون گذشته به شکل موزون و هماهنگ با اقلیم و محیط اطراف خود پیوند خورده و از منظر زیبایی شناختی، مردم شناسی و تاریخی به صورت فرهنگی شاخص و ارزشمند به شمارمی آیند.

عملیات گمانه زنی زال تپه شهرستان فردیس استان البرز که از تاریخ ۱۵ اردیبهشت با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شروع شده بود به پایان رسید.

کد N907728

وبگردی