آفتاب

انتخابات پارلمانی کانادا اواخر مهر برگزار می‌شود

انتخابات پارلمانی کانادا اواخر مهر برگزار می‌شود

نخست‌وزیر کانادا امروز (یکشنبه) انتخابات پارلمانی برای 19 اکتبر (27 مهر) سال جاری میلادی را اعلام و ماراتن کمپین 11 هفته‌ای را که احتمالاً بر اقتصاد بی‌رونق و یک دهه تصدی قدرت وی متمرکز است، آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دفتر استفان هارپر، نخست‌وزیر کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: هارپر قرار است ساعت 9:55 صبح (به وقت محلی) با دیوید جانسون، فرماندار کل و نماینده ملکه الیزابت، رئیس کشور کانادا دیدار کند.

انتظار می‌رود هارپر پارلمان را منحل و کمپین انتخابات را آغاز کند.

براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، حزب راست میانه «محافظه‌کار» به رهبری هارپر که از سال 2006 میلادی زمام امور کشور را به دست دارد، ممکن است اکثریت خود را در مجلس عوام از دست دهد. این امر می‌تواند هارپر را در اختیار دو حزب اپوزیسیون چپ میانه قرار دهد که ممکن است برای سرنگون کردن وی با یکدیگر متحد شوند. دولت‌های اقلیت در کانادا عمدتاً بیشتر از 18 ماه دوام نمی‌آورند.

هارپر 56 ساله می‌گوید، برای مدیریت اقتصادی که به خاطر رسیدگی به پس‌لرزه‌های رشد جهانی و سقوط قیمت نفت، یکی از صادرات اصلی کانادا تقلا می‌کند، تنها می‌توان به وی اعتماد کرد.

محافظه‌کاران پشت‌ سر حزب چپ‌گرای «نئو دموکرات‌ها» قرار دارند که هرگز زمام امور کانادا را به دست نگرفته‌اند. حزب لیبرال‌ها نیز در جایگاه سوم قرار دارد. دو حزب مذکور می‌گویند، نخست‌وزیر کانادا که مالیات‌ شرکت‌ها را کاهش داده، بودجه نظامی را افزایش داده، قوانین کیفری کانادا را سخت‌تر کرده و به قوانین و مقررات اداره صنعت انرژی شکل داده، باید تغییر کند.

محافظه‌کاران به بودجه‌های دولتی دسترسی قابل توجهی دارند و این کمپین انتخاباتی به آنها اجازه خواهد داد تا موجی از حملات تبلیغاتی را به راه اندازند؛ مساله‌ای که احزاب اپوزیسیون آن را سوءاستفاده از سیستم می‌نامند.

جان رایت، مامور سنجش افکار عمومی گفت، شانس محافظه‌کاران برای به دست آوردن هر نوع دولتی 50 درصد است که نسبت به سال گذشته میلادی 33 درصد کاهش داشته است. وی افزود: این یک رقابت واقعی است.

در همین حال هارپر درخواست‌های اپوزیسیون برای افزایش بودجه دولتی با هدف رونق دادن به اقتصاد کشور را رد کرده است.

انتهای پیام

کد N907680

وبگردی