آفتاب

مذاکره آ.سه.آن و چین درباره ایجاد یک "خط تلفن اضطراری"

مذاکره آ.سه.آن و چین درباره ایجاد یک "خط تلفن اضطراری"

یکی از مقام‌های فیلیپین امروز (یکشنبه) اعلام کرد، مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) و چین در حال مذاکره درباره تشکیل یک خط تلفن برای مواقع اضطراری درباره مناقشات منطقه‌ای در دریای چین جنوبی هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این پیشنهاد در جریان نشست دیپلمات‌های ارشد چین و آ‌.سه‌.آن در تیانجین مطرح شد.

سخنگوی وزارت خارجه فیلیپین که کشورش نیز یکی از مدعیان مالکیت بر این آب‌های مورد مناقشه است، گفت: این مساله به همکاری گروه مشترک برمی‌گردد. اگرچه دو طرف درباره یکسری اولویت‌ها به توافق رسیده‌اند اما باید این پیشنهاد به بررسی گذاشته شود.

وی همچنین تاکید کرد که تشکیل این خط تماس اضطراری تا زمان نشست قریب‌الوقوع وزرای خارجه کشورهای عضو آ.سه.آن اعلام نمی‌شود.

مجمع الجزایر فیلیپین و کشورهای دیگر عضو آ.سه.آن- برونئی، مالزی و ویتنام- در کنار چین و تایوان مدعی مالکیت دریای چین جنوبی هستند.

این مساله مورد مناقشه در چند سال اخیر باعث تنش فراوان شده و در راس آنها مانیل، پکن را به قدرت نهایی برای دستیابی به مالکیت کلی این منطقه مورد مناقشه غنی از منابع طبیعی متهم می‌کند.

در چند ماه گذشته نیز، مجمع الجزایر فیلیپین به خاطر ساخت‌وسازهای چین در منطقه که می‌تواند به پایگاه‌های نظامی تبدیل شود، در هشدار به سر می‌برد.

کشورهای دیگر آ.سه.آن شامل اندونزی، کامبوج، لائوس، میانمار، سنگاپور و تایلند خواستار یک رویکرد جامع با همکاری چین برای مقابله با این تنش‌ها شده‌اند. اما با وجود این درخواست‌ها، چین همچنین به اقدامات خود در منطقه مورد مناقشه ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

کد N907605

وبگردی