آفتاب

حشمتیان: سفر مقامات اروپایی به ایران نشانه موفقیت سیاست خارجی دولت است

حشمتیان: سفر مقامات اروپایی به ایران نشانه موفقیت سیاست خارجی دولت است

دبیر کل جمعیت مستقل ایران اسلامی گفت: پس از انتخاب رویکرد مذاکره در سیاست خارجی توسط دولت یازدهم، دنیا فهمید که اولویت ایران همواره گفت‌وگو، منطق و استدلال است.

قدرتعلی حشمتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسنا، با اشاره به اینکه حوزه سیاست خارجی یکی از حوزه‌های بسیار مهم برای همه دولت‌ها بوده است اظهار کرد: در دوره دولت آیت‌الله هاشمی، کشورهای زیادی متمایل بودند که با ایران تعامل داشته باشند که این مساله در دولت اصلاحات تقویت شد.

وی همچنین گفت: با مطرح شدن ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها، تعاملات بین المللی ایران افزایش یافت و در این حوزه موفقیت‌های زیادی حاصل شد هر چند در این مدت هم قطعنامه‌های مختلفی علیه کشورمان صادر شد. دلیل آن هم این بود که دولت و ملت ایران حاضر نشدند در مقابل استکبار جهانی و صهیونیسم کوتاه بیایند و رژیم صهیونیستی هم با استفاده از حامیان خود علیه ایران اقدام می‌کرد، هر چند در دولت‌ اصلاحات با رویکردی که در سیاست خارجی دنبال می‌شد هیچ‌گاه این رژیم نتوانست اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کند.

این فعال سیاسی در ادامه با بیان اینکه در دولت اصلاحات تعامل خوبی میان ایران و نظام جهانی شکل گرفته بود، خاطر نشان کرد: ‌اقدامات دولت نهم و دهم در حوزه سیاست خارجی موجب شد که کشورهای دنیا در مقابل ایران بایستند. صحبت‌های نسنجیده و اقدامات نامناسب در حوزه سیاست خارجی موجب تقابل دنیا با ایران شد و چندین قطعنامه علیه ایران به تصویب رسید. رویکرد دولت نهم و دهم هم رویکردی خصمانه نسبت به نظام جهانی بود.

دبیر کل جمعیت مستقل ایران اسلامی در ادامه با اشاره به رویکرد میانه‌روی و اعتدال حسن روحانی در سمت‌های گذشته خود اظهار کرد: رئیس جمهور دولت تدبیر و امید از همان ابتدا از کاربرد رویکرد گفت‌وگو سخن گفت و تاکید کرد که نباید با دنیا قهر بود. بنابراین‌ رویکرد بازی برد_ برد مذاکرات هسته‌ای آغاز شد و دولت با تبعیت از رهبری و توجه به خواسته‌های مردم و رعایت خطوط قرمز نظام، تعامل با دنیا را آغاز کرد و دنیا نیز رویکرد خصمانه خود نسبت به ایران را تغییر داد.

حشمتیان همچنین با بیان اینکه برخی کشورها هنوز رویکرد خصمانه خود را نسبت به ایران ادامه داده‌اند، افزود: سفر اخیر مقامات اروپایی به ایران نشان موفقیت دولت در عرصه سیاست خارجی است. البته باید سیاست خارجی دولت تقویت شود و از ظرفیت غیر متعهدها نیز بیشتر استفاده شود.

این فعال سیاسی همچنین با اشاره به اینکه باب گفت‌وگو با دنیا پس از دولت اصلاحات بسته شد افزود:‌ اکنون دنیا به این نتیجه رسیده که ایران اهل گفت‌وگوست و مذاکره را در اولویت خود قرار می‌دهد.

وی در پایان گفت: در مذاکرات هسته‌ای این نتیجه مهم به دست آمد که در رویکرد خصمانه همه طرفین متضرر می‌شوند و تنها در رویکرد بازی برد – برد است که طرفین مذاکرات دستاوردهایی به دست می‌آورند.

انتهای پیام

کد N907201

وبگردی