آفتاب

احمدیان: فازهای جدید نیروگاه بوشهر 30 هزار میلیارد تومان هزینه دارند

احمدیان: فازهای جدید نیروگاه بوشهر 30 هزار میلیارد تومان هزینه دارند

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در غنی‌سازی برگشت‌پذیری ما بسیار راحت است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان، محمد احمدیان در نشست بزم اندیشه افزود: متاسفانه امروز تمام جریانات مختلف کشور رنگ و بوی سیاست به خود گرفته‌اند و در این فضا نمی‌توان به درستی موضوعات را واشکافی کرد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران افزود: در تامین انرژی آینده کشور نیاز به برنامه‌ریزی جدیدتری داریم و استفاده از انرژی‌های موجود مقرون به صرفه و کار عاقلانه‌ای نیست.

او ادامه داد: کاربرد انرژی هسته‌ای در کشاورزی و برق از جمله مواردی است که سازمان انرژی هسته‌ای در حال تحقیق بر روی آنان است.

احمدیان با بیان این که ساخت و بهره‌برداری نیروگاه‌ها جزو فعالیتی است که سازمان انرژی هسته‌ای آن را دنبال می‌کند، اعلام کرد: کشور ایران به دلیل داشتن استعدادهای خدادادی در تمام چرخه هسته‌ای فعالیت داشته و در عرصه‌های مختلف اقداماتی صورت گرفته است.

وی گفت: در سال‌های اخیر که تحریم‌ها شدت بیش‌تری یافته بود، قطع و ارتباط نداشتن با سایر کشورها به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران صورت پذیرفت و مسیر پیشرفت سازمان انرژی اتمی با کندی پیش می‌رفت.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران افزود: دشمنی آمریکا با ایران پایان‌پذیر نبوده و آن‌ها در هر مقطع زمانی سعی در ضربه زدن به ایران اسلامی را دارند.

احمدیان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: باید سعی کرد تا فضای کشور دو قطبی نشود و انسجام بی‌نظیر ملت هم‌چنان پابرجا باقی بماند. رهبری همان طور که فرمودند در جزییات مذاکره دخالت ندارند اما از سرفصل‌های مهم و خطوط اصلی آگاهی داشته و گاهی پیش آمده که ایشان نسبت به یک تصمیم تیم مذاکره‌کننده واکنش نشان دادند.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که باید از انجام آن‌ها اجتناب کرد ارتباط دادن مشکلاتی است که ربطی به صنعت هسته‌ای ندارد و نباید تمام مشکلات را به صنعت هسته‌ای ربط داد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران درباره محدودیت‌های پذیرفته شده توسط ایران نیز تصریح کرد: یکی از محدودیت‌هایی که پذیرفته شده مربوط به غنی‌سازی است اما با دقت نظر رهبری و تیم مذاکره‌کننده هیچ‌گونه محدودیتی همیشگی نخواهیم داشت.

احمدیان با بیان این که آب سنگین اراک نیز یکی دیگر از محدودیت‌هایی است که ما آن را پذیرفته‌ایم، گفت: با توجه به محدودیت‌های صورت گرفته یکی از دستاوردهای بزرگ در این مذاکرات به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران بود.

او گفت: در غنی‌سازی برگشت‌پذیری ما بسیار راحت است و اگر طرف مقابل بر تعهدات خود نایستد به راحتی می‌توانیم سطح غنی‌سازی خود را افزایش دهیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران افزود: تحقیق و توسعه یکی از خط قرمزهایی بوده که طرف غربی بر انجام نشدن آن پافشاری می‌کرد اما ایران می‌تواند به تحقیق و توسعه خود نیز ادامه دهد و محدودیتی در این مورد نپذیرفته است.

وی هم‌چنین به نیروگاه بوشهر اشاره کرد و گفت: با تلاش دانشمندان و محققان کشورمان نیروگاه بوشهر تکمیل و در حال تولید برق بوده و مرکز فعال بسیار بزرگی برای تربیت نیروی انسانی به شمار می‌رود.

احمدیان اظهار کرد: قرارداد ایجاد دو واحد جدید نیروگاهی در بوشهر با روسیه امضا شده اما هنوز به تایید نهایی نرسیده است و نیاز به حدود 30 هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با بیان این که ایران اجازه نخواهد داشت بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم را ذخیره کند، گفت: این مقدار از اورانیوم غنی‌سازی شده برای تولید برق هسته‌ای کفایت نمی‌کند.

انتهای پیام

کد N906624

وبگردی