آفتاب
اویل پرایس مطرح کرد

ال.ان.جی آتش تنش میان آمریکا و روسیه را داغ‌تر می‌کند

ال.ان.جی آتش تنش میان آمریکا و روسیه را داغ‌تر می‌کند

با آغاز ورود گاز ال.ان.جی آمریکا به بازار اروپا بعد دیگری از جنگ روسیه و آمریکا در عرصه بین المللی نمایان شده و نقش روسیه به عنوان یکی از بازیگران اصلی سیاست در قاره سبز کم رنگ خواهد شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از "اویل پرایس"، دسامبر 2015 می تواند مطلعی برای یک عصر جدید در حوزه انرژی باشد؛ شرکت نفت و گاز «شنیر» آمریکا که در زمینه تولید گاز ال.ان.جی فعالیت می‌کند در نظر دارد تا با شروع صادرات از پایانه «سبین پاس ال.ان.جی» خود، آمریکا را به بازیگر بازار ال.ان.جی در جهان تبدیل کند.

اما گویا این شرکت طرح‌های بلندپروازانه دیگری هم در سر دارد؛ بر اساس گزارش رویترز، این شرکت نفت و گاز آمریکا که در ایالت هوستون مستقر است قصد دارد تا به وسیله صادرات ال.ان.جی طی چند سال آینده به تامین کننده گاز اروپای شرقی نیز تبدیل شود.

پایانه شناور در ساحل کرواسی یکی از مقاصد ال.ا.جی این شرکت است. این طرح گاز آمریکا را به بخش‌های مرکزی و شرقی اروپا

می‌رساند.

اویل پرایس در ادامه آورده است: بنا به گزارش رویترز، «شنیر» به این دلیل یک پایانه شناور را انتخاب کرده است که صادرات به پایانه در خشکی هزینه بر بوده و با موانع زیادی برای رسیدن به موفقیت رو به رو است.

یک منبع آگاه به رویترز گفته است که ال.ان.جی به کشورهایی مثل آمریکا اجازه می دهد که در بازار جهانی گاز ایفای نقش کنند: "هدف «شنیر» این نیست که جلوی ایفای نقش روسیه را بگیرد، بلکه می خواهد بازار این فرآورده را از انحصار خارج کند."

جلوگیری از ایفای نقش روسیه در بازار جهانی گاز ممکن است هدف «شنیر» نباشد، اما می تواند نتیجه اجتناب ناپذیر ورود آمریکا به بازار گاز اروپا باشد.

بازیگران صحنه سیاست در اروپا، به ویژه با آغاز بحران اوکراین در سال گذشته، به دنبال راهکاری هستند تا نقش روسیه را در تامین گاز قاره سبز کاهش دهند.

در حال حاضر روسیه یک سوم گاز وارداتی اروپا را تامین می کند.

پایگاه اینترنتی اویل پرایس در ادامه می نویسد: این منبع آگاه به رویترز گفته است: واضح است که این اتفاق در کنار بعد تجاری، یک بعد سیاسی هم دارد. نقشی که «شنیر» در اینجا بازی می کند، بخشی از یک تنش سیاسی وسیع‌تر میان آمریکا و روسیه است.

افزایش تولید گاز شیل در آمریکا، منابع جدیدی را به دنیا معرفی کرده است که میتواند ال.ان.جی صادر کنند و این امر از تاثیرگذاری روسیه بر اروپا در طول سالهای اخیر کاسته است. نتیجه این که قاره سبز، با یافتن جایگزین برای گاز روسیه، می تواند گاز ارزان تری را در اختیار داشته باشد. این در حالی است که سقوط قیمت نفت نیز موجب کاهش قیمت ال.ان.جی شده است.

بر اساس این گزارش، بدون درنظر گرفتن صادرات ال.ان.جی آمریکا به اروپا، شکایت اتحادیه اروپا از شرکت گازپروم روسیه می تواند امتیازات این غول گازی روسیه در اروپا را لغو کند.

اتحادیه اروپا شرکت گازپروم روسیه را به اعمال سیاست "تفرقه بنداز و پیروز شو" در تامین گاز اروپای شرقی متهم کرده است، به طوری که این شرکت به کشورهایی که حاضر بوده اند از سیاستهای روسیه در موارد گوناگون حمایت کنند گاز با قیمت کمتر می فروخته است.

اما در طول سالهای نه چندان دور و با انفجار منابع گوناگون ال.ان.جی در جهان، قیمت ال.ان.جی برای دوره های کوتاه و میان مدت پایین خواهد ماند که این اتفاق توان روسیه را برای استفاده از گاز به عنوان یک ابزار سیاسی در اروپا تحت الشعاع قرار خواهد داد.

انتهای پیام

کد N905536

وبگردی