آفتاب

ادامه حملات ترکیه به مواضع پ.ک.ک در شمال عراق

ادامه حملات ترکیه به مواضع پ.ک.ک در شمال عراق

ارتش ترکیه به حملات شدید خود به پایگاه‌های حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) ادامه می‌دهد. در همین حال پ.ک.ک اعلام کرد: ترکیه علیه ما جنگ اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، حدود 30 جنگنده ترکیه‌ از میان اف- 16 حملات جدیدی به پایگاه‌های پ.ک.ک در شمال عراق داشته‌اند.

شبکه ان تی وی گزارش داد که این حملات شدید در پاسخ به حمله‌ای بود که یک کاروان نظامی را در جنوب شرق ترکیه هدف قرار داد.

در همین حال یکی از مسئولان حزب کارگران کردستان ترکیه نیز در واکنش به این حملات اعلام کرد: ترکیه علیه ما جنگ اعلام کرده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که نسبت به تشدید درگیری‌ها از سوی حزب کارگران کردستان که واکنش ترکیه را برای دفاع از خود می‌طلبد، نگران است .

وزارت خارجه آمریکا، پ.ک.ک را ترغیب کرد تا عملیات نظامی خود را متوقف کند و از ترکیه نیز خواست تا به دنبال یک راهکار سیاسی باشد.

از سوی دیگر، مسئولان ترکیه‌ای تحقیقاتی را علیه "صلاح‌الدین دمیرتاش"، رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه، بزرگ‌ترین حزب حامی کردها به اتهام دست داشتن در بر هم زدن نظم عمومی و تحریک به خشونت آغاز کردند.

دلیل این اتهام به اکتبر سال 2014 برمی‌گردد، اما آغاز تحقیقات علیه او در اوج حملات آنکارا علیه کردها صورت گرفته است. همزمان، خبرگزاری آناتولی گزارش داد که اگر دمیرتاش محکوم شود، احتمالا حکم حبس تا 24 سال علیه او صادر می‌شود.

دمیرتاش نیز در سخنانی تصریح کرد: مأموریت اصلی عملیات نظامی ترکیه، جلوگیری از شکل گیری وحدت کردستان در شمال سوریه است.

وی در مصاحبه با رویترز گفت: این که حزب حاکم عدالت و توسعه کشور را به این درگیری‌ها کشانده است، برای انتقام جویی از شکستش در به دست آوردن اکثریت در پارلمان پس از انتخابت هفتم ژوئن است.

دمیرتاش اخیرا نیز خواهان توقف عملیات نظامی ترکیه شده بود.

در مقابل، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به شدت از سخنان دمیرتاش که ریاست جمهوری ترکیه را به ارتباط با حمله انتحاری در سوروج متهم کرده بود، انتقاد کرد.

وی این سخنان دمیرتاش مبنی بر ارتباط ریاست جمهوری ترکیه با این حمله انتحاری در سوروج که 32 کشته و بیش از 104 زخمی بر جای گذاشت، وقیحانه و کاملا نادرست خواند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه همچنین دمیرتاش را مسئول نخست کشته شدن 50 تن در تنش‌ها در برخی از شهرهای ترکیه در اکتبر گذشته خوانده و گفت: دمیرتاش که از مصونیت پارلمانی در حال حاضر برخوردار است،‌ همواره برای تحریف روند صلح داخلی در ترکیه و مانع تراشی بر سر آن تلاش کرده است، دمیرتاش در اتخاذ موضعی صریح در قبال پ.ک.ک شکست خورده است.

انتهای پیام

کد N905229

وبگردی