آفتاب
حجت‌الاسلام اسکندری تشریح کرد:

رسالت اصیل طلاب و حوزه/ آموزش پژوهش‌محور در اولویت باشد

رسالت اصیل طلاب و حوزه/ آموزش پژوهش‌محور در اولویت باشد

مدیر حوزه علمیه دارالسلام تهران با تشریح رسالت اصیل حوزوی طلاب و حوزه‌های علمیه بر لزوم توجه به آموزش‌های پژوهش‌محور و متکی بر استعداد و دریافت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین اسکندری اظهار کرد: طبق نص فرمایش حضرت امیرالمومنین(ع)، همه کسانی که اقدام به پژوهش یعنی جد و جهد در کشف حقیقت می‌کنند، حتماً و بی‌تردید به هدف خواهند رسید و این همچون یک سنت لایتغیّر است که هر کس تمام توانش را برای دستیابی به علم و معرفت و یافتن حقیقت صرف کند، به مرادش خواهد رسید.

وی گفت: پژوهش، خود نوعی از تجربه کردن و آزمودن و آزمایش است؛ یعنی به جای این‌که بنشینیم و صرفاً مصرف‌کننده اندیشه‌ها و آراء و افکار دیگران باشیم، آستین همت بالا زنیم و با جدیت و اجتهاد به حقیقت علم و آگاهی و کشف مجهولات برسیم. این خود داراییِ بزرگی است و چنین انسانی، داراترینِ مردمان از حیث اندیشه صحیح خواهد بود: «أملَكُ النّاسِ‌ لِسَدادِ الرَّأیِ‌ كُلُّ مُجَرِّبٍ». ارزش و بهای اندیشه‌های انسان به میزان تولیدات و تحقیقات او سنجیده‌ می‌شود: «رَأیُ‌ الرَّجُلِ‌ عَلَى‌ قَدْرِ تَجْرِبَتِه».

مدیر حوزه علمیه دارالسلام تهران با بیان اینکه تمام آن‌چه را که درباره علم، عالم، معلّم، متعلّم، تعلّم و تعلیم بیان شده، همگی بر پژوهش، قابل بیان و تطبیق است، افزود: پژوهش همچون تفکر و اندیشیدن، راهبردی برای رسیدن به علم و آگاهی است.

حجت‌الاسلام اسکندری اضافه کرد: کسی که بر اثر پژوهش، به برهان دست می‌یابد، در واقع به اقتدار رسیده است؛ اقتدار و قدرتی بالاتر از قدرت بدنی که می‌تواند بر قدرت صاحبان زر و زور و ظالمان فائق آید و بلکه باید گفت ابَرقدرت، کسی است که با قدرت برهان، نیرومند شده باشد.

وظیفه مهم حوزه و طلاب

به گفته وی آن‌چه که مطلوب پروردگار عالم و خالق عالم و آدم است این است که بندگان بر محور توحید، با تفکر و تحقیق، به معرفت و آگاهی برسند.

وی با بیان اینکه محور آموزش پیامبر اعظم(ص) تدبر، تفکر و پژوهش بوده است، اظهار کرد: اگر قرآن فرمود: «یُعَلِّمُهُم الکِتابَ و الحِکمَهَ»، این تعلیم با ارائه راهبرد تفکر و تدبر همراه است. در واقع آموزش پیامبر اکرم(ص)، بلکه تعالیم همه انبیای الهی، پژوهش‌محور و تفکرمدار بود: «لیُثیروا لَهُم دَفائِنَ‌ العُقولِ»،  نه حافظه‌محور و نه تقلیدگرا و چشم‌بسته.

حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به واردشدن واژه‌ «دین‌پژوهی» در فرهنگ و معارف دینی، تصریح کرد: بایسته است که آحاد جامعه اسلامی عموماً و محققان و اهل فضل خصوصاً، هر یک با مقدمات و معلوماتی که در اختیار دارند، به پژوهش در حوزه دین بپردازند و مبانی نظری اسلام و اعتقادات خویش را از راه جستجو و کنکاش، تقویت کرده، استحکام بخشند.

وی گفت: حوزه‌های علمیه که خاستگاه تربیت کارشناسان و فقیهان و عالمان اسلام‌اند، باید با تکیه بر سنت دیرین و عامل موفقیت‌های تاریخی خود، تمام وجهه همت خود را بر آموزش‌های پژوهش‌محور و متکی بر استعداد و دریافت، نه حافظه‌محوری و سطحی‌نگری، مبذول دارند.

وی ادامه داد: طلاب نیز که به‌درستی مدعی شناخت اسلام با مأموریت تبلیغ معارف نورانی آن در سطح عالم هستند، باید با جد و جهد و همت بلند و صبر و حوصله و پایداری، در عرصه تحقیق که غالباً میدانی دیربازده، اما پُرثمر و اصولی است، گام نهاده، به رسالت اصیل حوزوی خود عمل کنند.

کد N904536

وبگردی