آفتاب

نخستین گروه "نامطلوب خارجی" روسیه معرفی شد

نخستین گروه "نامطلوب خارجی" روسیه معرفی شد

دادستان‌های روسیه اعلام کردند، "صندوق ملی توسعه برای دموکراسی کنگره آمریکا" نخستین گروه خارجی "نامطلوب" است که براساس قانون جدید روسیه به عنوان تهدید شناخته شده و ممنوع‌الفعالیت شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اقدام به عقیده منتقدان، تلاش کرملین علیه جامعه مدنی روسیه است که از لفاظی‌های رو به رشد ضد غربی به خاطر بحران اوکراین نشات می‌گیرد.

دادستان‌های روسیه در بیانیه‌ای اعلام کردند: دادستان‌ها با بررسی عملکرد صندوق طرح توسعه برای دموکراسی تحت حمایت کنگره آمریکا به این نتیجه رسیدند که این گروه خارجی تهدیدی علیه قانون اساسی روسیه، ظرفیت‌های دفاعی و امنیت کشور است.

آنها همچنین این سازمان غیردولتی آمریکا را به استفاده از سازمان‌های غیردولتی محلی برای تضعیف انتخابات و به راه انداختن راهپیمایی‌های سیاسی در روسیه متهم کردند و در ادامه این بیانیه آورده‌اند: این صندوق در فعالیتی شرکت داشت که هدفش غیرمشروع خواندن نتایج کمپین‌های انتخاباتی و سازمان‌دهی راهپیمایی‌های سیاسی است.

براساس این تصمیم، این گروه خارجی حق گشایش دفاتر در روسیه با تامین مالی گروه‌ها یا اشخاص در این کشور را ندارد. دادستان‌های روس گفته‌اند که در سال‌های 2013 و 2014 این گروه بیش از 5.2 میلیون دلار به سازمان‌های محلی کمک کرده است.

براساس این قانون مناقشه‌آمیز، فعالان روس نیز حتی به خاطر شرکت در فعالیت‌های یک سازمان ممنوعه با حبس شش ساله مواجه می‌شوند.

در همین حال، واشنگتن تاسف و نگرانی عمیق خود را بابت ممنوع‌الفعالیت شدن این سازمان اعلام کرده و از مسکو خواست تا به حق آزادی بیان و سایر قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

صندوق توسعه برای دموکراسی تحت حمایت کنگره آمریکا با هدف تقویت دموکراسی در 90 کشور جهان فعال است و این اقدام دادستان‌های روس را محکوم کرده و گفت که هدف از این کار ارعاب و تهدید و منزوی کردن روس‌هاست.

انتهای پیام

کد N903968

وبگردی