آفتاب

حکم اعدام دادگاه بنگلادش علیه یکی از رهبران مخالف

حکم اعدام دادگاه بنگلادش علیه یکی از رهبران مخالف

دادگاه عالی بنگلادش حکم اعدام یکی از رهبران با نفوذ مخالفان را به جرم کمک به نخست وزیر پیشین در کشتار دسته جمعی در طول جنگ‌های استقلال از پاکستان در سال 1971 صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اس.کی سینها، قاضی ارشد دادگاه عالی بنگلادش امروز(چهارشنبه) علیه "صلاح الدین قادر"، رهبر حزب ملی گرا به دلیل کمک به خالده ضیا، نخست وزیر پیشین، حکم اعدام را صادر کرد.

حکم دادگاه به گونه‌ای است که تنها عفو ریاست جمهوری می‌تواند آن را نقض کند.

قادر در سال 2013 به ارتکاب 23 جرم متهم و در 9 مورد محکوم شناخته شد که چهار فقره آن مربوط به "نسل کشی" است. هم چنین وی به دلیل کمک و دستور به قتل دست کم 200 نفر که بیشتر آنها هندو در منطقه چیتاگانگ بودند، محکوم شناخته شد. وی شش بار به عنوان نماینده این منطقه در پارلمان انتخاب شد.

بنگلادش می‌گوید که سربازان پاکستانی در جریان جنگ‌های استقلال بنگلادش به کمک برخی در داخل این کشور بیش از سه میلیون نفر را به قتل رسانده و به 200 هزار زن در طول جنگ تجاوز کرده‌اند، این جنگ به مدت 9 ماه میان دو کشور به طول انجامید و در ماه دسامبر سال 1971 به پایان رسید.

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش در سال 2010 یک دیوان دادرسی متشکل از یک هیات داوری را برای مجازات همدستان پاکستانی‌ها بر پا کرد که در همین راستا 15 نفر به اعدام و حبس ابد محکوم شدند که در این میان دو نفر از مسوولان ارشد حزب "جماعت اسلامی" نیز به اعدام محکوم شدند.

"جماعت اسلامی" با حزب ملی گرای خالده ضیا متحد شد و با انتقاد از نحوه دادرسی جرایم جنگی انتخابات سراسری سال 2014 را تحریم کرد. این حزب آشکارا در گذشته علیه استقلال بنگلادش مبارزه کرد و شبه نظامیانی را تشکیل داد که از جدایی بنگلادش از پاکستان جلوگیری می‌کردند.

انتهای پیام

کد N903641

وبگردی