آفتاب

تک‌برگ؛ در حاشیه یک سفر پرحاشیه

تک‌برگ؛ در حاشیه یک سفر پرحاشیه

«لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه برای انجام چند دیدار رسمی، صبح امروز (چهارشنبه) وارد تهران شده است.

«لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه برای انجام چند دیدار رسمی، صبح امروز (چهارشنبه) وارد تهران شده است. انتشار خبر سفر فابیوس به عنوان سومین مقام اروپایی که پس از توافق هسته‌ای به ایران می‌آید، خالی از حاشیه نبوده است. این سفر در حالی انجام می‌شود که فرانسه در پی توافق اخیر و ارتقاء موقعیت بین‌المللی ایران، ناچار است توسعه روابط دو کشور را در دستور کار قرار دهد.

* ایران و فرانسه روابط سیاسی دیرینه‌ای دارند، با این حال در جریان جنگ تحمیلی علیه ایران و همچنین موضوعات مربوط به مسائل هسته‌ای ایران، فرانسه در کنار غرب مواضع سرسختانه‌ای در قبال ایران داشت.

* آخرین سفر یک وزیر امور خارجه از فرانسه به ایران 12 سال پیش و مربوط به دیدار «دومینیک دو ویلپن»، وزیر خارجه دولت «ژاک شیراک» است که در اواخر دوره اصلاحات در ایران، انجام شد.

* سفر فابیوس 15 روز بعد از توافق ایران و 1+5 بر سر برنامه جامع اقدام مشترک و بعد از سفر معاون صدر اعظم آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران انجام شد.

* وزیر امور خارجه فرانسه قرار است با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کند.

* لوران فابیوس در جریان مذاکرات ایران و 1+5 مواضع سختگیرانه‌ای علیه ایران داشت و اظهارات ضد ایرانی‌اش در روزهای مذاکرات ژنو در پاییز سال 1392 باعث واکنش‌های تندی از سوی مسئولان و افکار عمومی نسبت به مواضع وی و کشورش شد.

* او پس از پایان مذاکرات با ایران به خبرنگاران گفته بود پیش از این وزیر امور خارجه ایران برای انجام این سفر از او دعوت کرده است، اما شرایط برای انجام دیدار از ایران، بعد از توافق مهیا شده است.

* او از اعضای برجسته حزب سوسیالیست فرانسه است که سه سال پیش در دولت «ژان مارک آیرو» به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد.

* فابیوس سال 1984 در دولت «فرانسوا میتران»، در حالی که تنها 37 سال داشت، به مدت دو سال نخست‌وزیر بود. او عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر جمهوری فرانسه را داشت. وی پس از آن، ریاست پارلمان فرانسه و وزارت اقتصاد این کشور را بر عهده داشته است.

* چهره منفی فابیوس در افکار عمومی ایران تنها به ماجرای مواضع ضد ایرانی‌اش در جریان مذاکرات مربوط نمی‌شود. ورود خون‌های آلوده به ویروس HIV به ایران از فرانسه، در دوره نخست‌وزیری وی انجام شد. سال 1991 به دنبال انتشار مقاله‌ای در مجله «ایونمنت جودی» از سوی یک روزنامه‌نگار و یک پزشک درباره فروش و صادرات فراورده‌های خونی آلوده به ایدز به بیماران هموفیلی موجی از خشم و انتقاد در بین افکار عمومی کشورها شکل گرفت.

* انیستیتو مریو فرانسه فراورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را به برخی از کشورها از جمله آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق، ایران و صادر کرده بود. این فاکتور برای کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود و در نتیجه این اقدام انستیتوی فرانسوی، تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت‌کننده، به ویروس HIV و بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند.

* فرانسوا میتران در سخنرانی‌اش خواست همه وزیرانش مسئولیت این اشتباه را بپذیرند و فابیوس از جمله معدود مسئولانی بود که خواست با نادیده گرفته شدن مصونیت سیاسی‌اش در دادگاه محاکمه شود. دادگاه با پایان یافتن جریان محاکمه او را تبرئه کرد. با این حال او همواره از سوی احزاب رقیبش مورد انتقاد است و از این موضوع در کارنامه او به عنوان یک رسوایی یاد می‌شود.

* در روزهای اخیر انتقادات شدیدی نسبت به سفر فابیوس به ایران انجام شده است. منتقدان خواستار جلوگیری از سفر وی به ایران و محدودیت کار شرکت‌های اقتصادی فرانسه به دلیل عملکردشان در زمان تحریم، پس از توافق در ایران بودند.

* وزیر بهداشت کشورمان درباره این سفر گفته است: یک دستاورد ارزشمند در کشور به وجود آمده که بعد از آن مقام معظم رهبری در دو نوبت درباره آن صحبت کردند. آقای فابیوس شخصیتی بین‌المللی و برآمده از رأی مردم یک کشور است. اتفاق ورود خون‌های آلوده به کشور در بیست و چند سال گذشته رخ داده است. حال اگر ما در بیست و چند سال گذشته ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم غرامت بگیریم، بزرگ کردن این موضوع در حال حاضر در راستای مصالح کشور و سخنان رهبری نیست. اگر این طور باشد زمانی که کسی از آلمان به ایران می‌آید می‌گوییم آلمان در جنگ تحمیلی فلان نقش را داشته، بنابراین واکنش ما باید در شأن ملت و در راستای منافع ملی باشد.

* علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه، با اشاره به مواضع اخیر فرانسه گفته است: شرکت‌های فرانسوی برای ورود به ایران باید تلاش بیشتری کنند.

* فابیوس در آستانه سفرش به تهران، در جهت تغییر فضای حاکم بر افکار عمومی در ایران نسبت به فرانسه، در یادداشت کوتاهی در روزنامه ایران و همچنین گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، فرانسوی‌ها را مجذوب ایران و میراث این فرهنگ کهن خوانده و شرایط را برای بهبود و ارتقاء سطح تبادلات دو کشور مناسب عنوان کرده بود.

* به نظر می‌رسد این سفر به هموار کردن راه ورود شرکت‌های تجاری فرانسوی به ایران کمک کند.

* فابیوس در بدو ورود به تهران گفت: هیأت بسیار مهم اقتصادی از شرکت‌های مختلف فرانسه ماه سپتامبر (شهریور) به ایران سفر خواهند کرد.

انتهای پیام
کد N903532

وبگردی