آفتاب

پیشنهادی برای ماندگاری «قصه‌های ما مَثل شد»

پیشنهادی برای ماندگاری «قصه‌های ما مَثل شد»

محمد میرکیانی از ارایه طرح خود برای تبدیل جلد شش تا 10 مجموعه «قصه‌های ما مَثل شد» به مرکز پویانمایی صبا خبر داد.

این نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات ایسنا گفت: اگرچه طرح مذکور مورد قبول مدیریت مرکز صبا قرار گرفته، اما ظاهرا اجرای آن منوط به پیدا کردن حامی مالی است که هنوز این مهم محقق نشده است.

به گفته این نویسنده، این طرح با 110 قصه از مجموعه کتاب‌های «قصه ما مثل شد» شکل می‌گیرد.

میرکیانی با اشاره به برند شدن شخصیت‌های مجموعه انیمیشن «قصه ما مثل شد» گفت: به نظر می‌رسد که با توجه به علاقه‌مندی که در زمینه ساخت اسباب‌بازی‌های بومی در جامعه احساس می‌شود، به خوبی می‌توان روی شخصیت‌های این مجموعه جهت ساخت آثار پویانمایی و آثار جنبی همچون کیف و کفش و کتاب بچه‌ها مانور داد.

وی در مقایسه‌ی مجموعه مذکور با «شکرستان» گفت: شکرستان کاری بود که توسط جمعی از نویسندگان در حال و هوای بزرگسالانه نوشته شده است. ما در این کار شاهد شوخی‌هایی هستیم که کمتر با حال و هوای کودکی سر و کار دارد، در حالی که موضوع مجموعه کتاب «قصه ما مثل شد» کاملا کودکانه و آموزشی است. آموزشی که به دور از مستقیم‌گویی بوده و همین موضوع جذابیت آن را دو صد چندان کرده است. من امیدوارم که بتوانیم شاهد تولید آثار پویانمایی جدیدی براساس جلد ششم تا دهم این مجموعه با همت مرکز پویانمایی صبا و با حمایت مالی مراکزی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشد.

«قصه ما مَثل شد» شامل دو مجموعه 42 قسمتی است که یکی از این دو مجموعه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا کاویان راد، با تکنیک دو بعدی کلاسیک کار شده است و 42 قسمت دیگر آن به کارگردانی امیرمحمد دهستانی و تهیه‌کنندگی شهاب کسرایی با تکنیک کات اوت کامپیوتری تولید شده است.

این انیمیشن که براساس کتاب پنج جلدی «قصه ما مثل شد» به قلم محمد میرکیانی ساخته شده، ضمن معرفی ضرب‌المثل‌ها، حکایت پیدایش آن‌ها را در قالب یک داستان نمایش می‌دهد.

به تازگی کتاب «همیشه قصه‌ای است» از تازه نوشته‌های این مجموعه با همت موسسه انتشاراتی بهنشر و با تصویرگری محمدحسین صلواتی به زیر چاپ رفته است. بناست این اثر تا بهمن‌ماه راهی بازار شود. «همیشه قصه‌ای هست» مجموعه‌ای پنج‌جلدی از حکایت‌ها و افسانه‌های ادبیات کهن و عامیانه است که بنا به گفته میرکیانی فرهنگ پر افراز و نشیب ما در مسیر پرپیچ و خم حیات در ایران ،شرایط نقل آنها را در قالب حکایت‌های پندآموز و افسانه‌های دلنشین از نسلی به نسل میسر کرده است.

سه جلدی «قصه‌های خوب ما» از دیگر آثار نوشتاری محمد میرکیانی است که پیش‌تر توسط انتشارات مدرسه راهی بازار شده بود. این مجموعه در مدت 17 سال 22 بار تجدید چاپ شده و بیش از 300 هزار نسخه از این کتاب سه جلدی بفروش رفته است . تک جلدی این اثر به چاپ چهاردهم و جلد سخت آن هشت بار تجدید چاپ شده است.

«راز مثل‌های ما» از دیگر آثار نوشتاری این نویسنده نیز برای هشتمین بار توسط انتشارات محراب قلم منتشر شده است. این اثر پیشتر به تازگی به زبان تاجیکی ترجمه شده و در تاجیکستان منتشر شده بود. ترجمه و بازگردانی این کتاب به زبان تاجیکی توسط شاعره محمد یکی از زنان ادیب و نویسندگان با سابقه کودک و نوجوان کشور تاجیکستان انجام شده است.

انتهای پیام

کد N903507

وبگردی