آفتاب

چه عواملی سلامت قلب را تهدید می‌کنند؟

چه عواملی سلامت قلب را تهدید می‌کنند؟

مواد مخدر، داروهای تجویزی، و حتی درمان سرطان‌های خاص می‌تواند برای قلب به عنوان یک سم مهلک باشد و یا آن را بیش از حد آسیب پذیر کند. اگرچه این آسیب‌ها گاهی قابل برگشت است ولی برخی از آن‌ها نیز می‌تواند در درازمدت کشنده باشد.

به گزارش پایگاه خبری سلامانه، کوکائین به عنوان یکی از مواد مخدر، منجر به فشار خون بالا و ضربان قلب می‌شود. استادیار دانشگاه کارولینای شمالی و متخصص قلب و عروق در زمینه خطر این ماده مخدر می‌گوید: این ماده به طور بالقوه خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را به دنبال دارد. استفاده از کوکائین همچنین منجر به نارسایی احتقانی قلب می‌شود. تنگی نفس، تورم و خطر مرگ ناگهانی قلبی از عوارض این بیماری است.
اکستازی و ریتم قلب: این آمفتامین غیرقانونی انقباضات طبیعی قلب را متوقف می‌کند و می‌تواند منجر به آریتمی و حتی در برخی مواقع مرگ ناگهانی قلبی شود.
داروهای بیش فعالی: داروهای درمان بیش فعالی مثل ریتالین می‌تواند عوارضی مثل درد قفسه سینه، ریتم غیر طبیعی قلبی، فشار خون بالا و یا حملات قلبی را به همراه داشته باشد.
شیمی درمانی سرطان و نارسایی قلبی: برای نجات یافتگان از سرطان به طور کلی بیماری‌های قلبی یکی از علل اساسی مرگ و میر است. چون این افراد به دلیل استفاده از داروهای شیمی درمانی درجاتی از آسیب پذیری قلب را تجربه می‌کنند.
داروهای شیمی درمانی مثل دوکسوروبیسین یا برخی مخدرها، منجر به ضعف عضله قلب می‌شوند. این ضعف همراه با تنگی نفس، درد قفسه سینه، تورم مچ پا و یا احساس ضربان سریع یا نامنظم است.
برخی از انواع جدیدتر داروهای شیمی درمانی با عوارض جانبی قلبی کمتری همراه است.
پرتودرمانی: دوزهای بالای تابش می‌تواند به قلب آُیب برساند. به عنوان مثال برای بیماران مبتلا به سرطان پستان، تابش منجر به نگرانی‌هایی برای سلامت قلب می‌شود. از این رو پزشکان در تلاش برای تابش کمتر به بافت‌های سالم بدن بیماران هستند.
خطرات داروهای ایدز: درمان ضد رتروویروسی بسیار فعال در بیماران مبتلا به اچ آی وی ممکن است منجر به آسیب قلبی شود. نارسایی قلبی، تصلب شرائین، سکته مغزی و حمله قلبی از عوارض این داروها است.
آلاینده‌های زیست محیطی و مسمومیت با جیوه: آلوده کننده‌های زیست محیطی برای قلب سمی هستند. سمیت جیوه در این میان فشار خون را افزایش داده و باعث آریتمی می‌شود که خود خطر حمله قلبی را به دنبال دارد. رایج‌ترین منبع مسمومیت از طریق جیوه ماهی است.
کد N903454

وبگردی