آفتاب
در ادامه حملات جنگنده‌های سعودی؛

ابراز ناخرسندی سازمان ملل از نقض آتش‌بس سوم در یمن/ کشته‌های جنگ به 4000 تن رسید

ابراز ناخرسندی سازمان ملل از نقض آتش‌بس سوم در یمن/ کشته‌های جنگ به 4000 تن رسید

همزمان با ادامه حملات جنگنده‌های سعودی به مناطق مختلف یمن، سازمان ملل نسبت به نقض آتش‌بس سوم در این کشور ابراز تاسف کرد. در همین حال وزارت جهانی بهداشت اعلام کرد که آمار تلفات درگیری‌ها در یمن به حدود 4000 کشته رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، جنگنده‌های ائتلاف سعودی در ادامه حملاتشان به یمن بار دیگر پایگاه هوایی "العند" را در استان لحج در شمال عدن هدف قرار دادند.

این حملات علی رغم آن صورت گرفت که ائتلاف عربی چند روز قبل آتش بسی را اعلام کرد که خود نیز به آن پایبند نبود.

شاهدان عینی تصریح کردند که صدای انفجارهای شدیدی در این پایگاه شنیده شد.

جنگنده‌های ائتلاف سعودی دوشنبه شب نیز این پایگاه را هدف قرار داده بودند تا راه را در مقابل نیروهای حامی عبدربه منصور هادی برای تصرف این پایگاه بازکنند.

ابراز تاسف سازمان ملل از نقض آتش‌بس سوم در یمن

در همین راستا، استیون ابراین، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور انسانی اظهار کرد که طرف‌های درگیر در یمن به آتش‌بس انسانی که نیروهای ائتلاف عربی اعلام کرده بودند، پایبند نبودند.

وی در جلسه شورای امنیت گفت: هیچ یک از طرف‌های درگیر در یمن به آتش بس انسانی که اوایل هفته اعلام شده بود، پایبند نبودند و اخباری از حملات هوایی و درگیری‌های زمینی در هشت استان گزارش شده است.

این در حالی است که خالد الیمانی، نماینده دولت مستعفی یمن در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت مدعی شد که نیروهای انصارالله و نیروهای حامی علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن تمامی آتش بس‌های انسانی را که اخیرا توافق شده بود نقض کردند.

این مقام دولت مستعفی یمن به حملات وحشیانه جنگنده‌های آل سعود علیه یمن علی رغم آتش بس اعلام شده از طرف ریاض و همچنین نقض دو آتش‌بس پیشین اشاره‌ای نکرد.

الیمانی عنوان داشت که دولت مستعفی به تمامی کشورهای شورای امنیت گزارشی‌ را در مورد نقض‌های حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح که یکشنبه شب آغاز شد ارائه داده است.

وی از شورای امنیت نیز خواست تا اعمال فشار بیشتری به انصارالله داشته باشد.

دعوت اتحادیه اروپا از طرف‌های یمنی برای پایبندی به آتش‌بس

در همین حال اتحادیه اروپا مجدد از تمامی طرف‌های درگیر در یمن خواست تا کاملا به آتش‌بس پایبند باشند و اجازه رسیدن کمک‌های انسانی بدون هیچ مانع تراشی را بدهند.

سخنگوی اتحادیه اروپا در امور خارجه نیز از تمامی طرف‌های یمنی خواست تا به شروط آتش‌بس پایبند باشند و به محموله‌ها و سازمان‌های انسانی اجازه رسیدن به تمامی نقاط یمن جهت حل این فاجعه انسانی را بدهند.

وی در حمایت اتحادیه اروپا از تلاش‌های اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل جهت از سرگیری مذاکرات سیاسی فراگیر میان طرف‌های یمنی تاکید کرد.

کشته‌های درگیری‌های یمن به 4000 تن رسید

در همین حال، طارق جاسارویچ، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که آمار تلفات درگیری‌ها در یمن به حدود 4000 کشته رسیده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرده است که 1859 غیرنظامی از میان 3984 قربانی هستند که در دوره زمانی از مارس گذشته تا 19 ژوئیه جاری در یمن کشته شده‌اند.

این دو نهاد همهچنین تصریح کردند که حدود 19 هزار و 300 تن نیز زخمی شدند که 4200 تن غیرنظامی هستند.

دیدار فابیوس و منصور هادی در پاریس

همزمان، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه با ریاض یاسین وزیر خارجه در دولت مستعفی که به پاریس سفرکرده است دیدارکرد و در این دیدار روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن در عرصه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

همزمان وزیر خارجه فرانسه بر حمایت کشورش از دولت مستعفی و ارائه حمایت امدادرسانی لازم به مردم یمن جهت کاهش رنج‌هایشان تاکید کرد.

ادغام گروه‌های حامی منصور هادی با نیروهای نظامی

شورای "دفاع ملی یمن" وابسته به دولت مستعفی در نشستی فوق العاده به ریاست عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یا فراری یمن در ریاض این مساله را تصویب کرد که نیروهای حامی عبدربه منصور هادی به نیروهای نظامی حامی دولت مستعفی بپیوندند.

این نشست همچنین چندین تصمیم با هدف حل و فصل اوضاع میدانی و بازپس گیری نهادها در شهر عدن اتخاذ کرد.

در همین حال نیروهای انصارالله و نیروهای حامی علی عبدالله صالح، حضور خود را در منطقه کوه صبر که مشرف بر شهر تعز در جنوب یمن است تقویت کردند.

انتهای پیام

کد N903352

وبگردی