آفتاب
لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده اردکان:

لزومی به دفاع از خودم نمی بینم / اخلاقی رفتار کنیم

لزومی به دفاع از خودم نمی بینم / اخلاقی رفتار کنیم

رئیس مجلس با اشاره به اظهارات برخی از نمایندگان نسبت به وی گفت: لزومی به دفاع از خودم نمی بینم، اما درباره موضوع مهم هسته ای حق را رعایت کنیم و اخلاقی رفتار کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان جلسه علنی امروز مجلس محمد رضا تابش نماینده مردم اردکان در تذکر آئین نامه ای با اشاره به موضوع هسته ای و تشنج پیش آمده در جلسه امروز مجلس اظهار داشت: عده ای در صحن مجلس مکنونات قلبی خود را برخلاف آئین نامه مجلس و بی محابا بیان می کنند و رئیس جلسه نیز در حین نطق آنان واکنشی نشان نمی دهد.   

وی افزود: رئیس جلسه زمانی که می بیند نطق مربوط به دستور نیست باید دوبار تذکر دهد و بعد سخن ناطق را قطع کند.

تابش با اشاره به سخنان مهدی کوچک زاده در جلسه امروز مجلس گفت: ایشان بعد از صحبت های دو نفر از منتقدان مذاکرات هسته ای، صحبت کردند و این نشان می دهد که از هر فرصتی استفاده می کنند تا توافق هسته ای را منکوب کنند؛ البته نقد و انتقاد پذیرفته است اما هر صدایی که به تضعیف روحیه مردم بینجامد و وحدت و همبستگی را مخدوش کند، محکوم است.

این نماینده مجلس ادامه داد: امروز در حین صحبت یک نفر از نمایندگان به یک همکار نماینده توهین شد و رئیس جلسه نیز اجازه نداد که نماینده ای که به او توهین شده توضیح دهد که این توضیح نیز مربوط به اکثریت نمایندگان بوده است.

تابش ادامه داد: به جنابعالی نیز اهانت شد که البته حق خودتان است که دفاع کنید یا نکنید؛ اما استدعای ما آن است که هیئت رئیسه به سوگندی که یاد کرده، عمل کند و آئین نامه مجلس را اجرا کند.

وی اظهار داشت: ما در مجلس هفتم اگر می خواستیم تذکر هم بدهیم، باید با رئیس وقت جلسه هماهنگ می کردیم، اما الان در این فضای بازی که در مجلس ایجاد شده به ما و کسانی که به آنها اهانت می شود نیز اجازه دهید که از خود دفاع کنیم.

لاریجانی: تاخیر در ارائه ترجمه برجام به مجلس، به خاطر رفع ایرادات ترجمه ای بود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تذکر نماینده اردکان اظهار داشت: خواهش من این است که نمایندگان محترم در این مسئله مهم هسته ای به گونه ای اظهار نظر کنند که منجر به تشتت نشود و البته این حسن جامعه ماست که همه می توانند حساس باشند.

وی افزود: در این رابطه رهبر معظم انقلاب فرمودند که نباید در بررسی این مسئله دچار انشقاق شویم و لازم است که با احترام نسبت به دیگران اظهار نظر شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: بررسی این موضوع در مجلس نیز حق مجلس است و اشکالی ندارد و البته رعایت این نکته لازم است که نباید منجر به اختلاف شود و باید با اخلاق و متنانت نسبت به هم رفتار کنیم.

لاریجانی در ادامه با تاکید بر ضرورت حسن ضن نسبت به یکدیگر گفت: برخی ها تصور می کردند که تاخیر در ارائه ترجمه توافق هسته ای به خاطر این بوده است که می خواهند در آن دست ببرند؛ این سوء ضن است.

رئیس مجلس ادامه داد: ما اصرار کرده بودیم که در اسرع وقت وزیر محترم امور خارجه به مجلس بیاید و توضیح بدهد که سه شنبه هفته گذشته این کار انجام شد و البته متن را کاملا منقح نکرده بودند و چون ایرادات ترجمه ای داشت، گفتیم که این اشکالات را رفع کنند که چند روز طول کشید و دیروز به دست ما رسید و من نیز دادم که تکثیر شود و تقدیم نمایندگان شود.

لاریجانی با بیان اینکه لزومی به دفاع از خودم نمی بینم، تاکید کرد: خواهش می کنم در فضای فعلی هر کسی حرفی دارد بزند؛ من هم ایرادی نمی بینم که آقای کوچک زاده نیز بلند شده اند و چیزی گفته اند، اما متوجه نشدم اینکه گفتند سلطنت معابانه عمل می شود، چه کسی این کار را کرده است.

وی ادامه داد: یکی از برادران دیگر در جایی گفته بود که لاریجانی نمی گذارد مسائل هسته ای در مجلس مطرح شود، چون آقای هاشمی رفسنجانی و آقای روحانی او را رئیس مجلس کرده اند.

لاریجانی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: آیا این توهین به نمایندگان نیست؟ حالا ممکن است شما به رئیس مجلس رای نداده باشید، اما چه دلیلی دارد که اینطور حرف بزنید؟

وی خاطر نشان کرد: در جایی گفته اند سگ احمدی نژاد و مشایی شرف دارد به این آقا (رئیس مجلس)؛ آیا اینطور می شود حرف زد!؟ حداقل من شهادتین که گفته ام، چطور ممکن است سگ یک نفر بر یک مسلمان شرف داشته باشد! این روش اظهارنظر درست نیست.

رئیس مجلس تصریح کرد: من فکر می کنم آنچه را که منجر به مصلحت و شرف مجلس می شود مطرح می کنم، ولی آنچه مجلس تصمیم بگیرد من موظفم که از آن دفاع کنم و موردی هم بوده است که مجلس در یک موضوعی اظهارنظر کند و من از آن حمایت نکنم.

وی خاطر نشان کرد: در بررسی این مسئله مهم و اساسی نیز حق را رعایت کنیم که شکاف بلاوجهی در داخل کشور ایجاد نشود و اخلاقی رفتار کنیم.

کد N902525

وبگردی