آفتاب

بازنگری دکترین دریایی روسیه با تمرکز بر توسعه "نامناسب" ناتو

بازنگری دکترین دریایی روسیه با تمرکز بر توسعه "نامناسب" ناتو

روسیه با هدف افزایش مواضع استراتژیک خود در دریای سیاه و تقویت حضورش در حوزه اقیانوس اطلس و مدیترانه استراتژی و نظریه استقرار خود را با توجه به گسترش غیر قابل قبول ناتو در این حوزه‌ها مورد بازنگری قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نسخه به روز شده نظریه استراتژیک نیروی دریای روسیه روز یکشنبه در وب‌سایت کاخ کرملین منتشر شد. این اقدام آن هم شش ماه پس از بازنگری در نظریه استراتژیک ارتش این کشور بیانگر روشن زوال روابط مسکو و غرب است.

پیشتر در نسخه پیشین دکترین نظامی مسکو در سال 2010 هم از ناتو به عنوان یک تهدید مهم یاد شده بود اما جنگ اوکراین این تنش‌ها را به سطحی بی‌سابقه از زمان جنگ سرد رساند.

در همین حال در نسخه به‌روز شده دکترین نیروی دریایی روسیه به اقدامات "غیرقابل قبول و نامناسب" ناتو در تغییر محل زیرساخت‌های نظامی‌اش به نزدیکی مرزهای این کشور اشاره شده است. در این سند به‌ویژه بر استقرار سازه‌های نظامی در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه که در سال 2014 به روسیه الحاق شد، تاکید شده است.

کرملین علت به‌روزرسانی این دکترین را تغییر در امور بین‌الملل و تقویت روسیه به عنوان یک قدرت در نیروی دریایی اعلام کرده است. سند بازنگری شده هم‌زمان با گسترش حضور نیروی دریایی روسیه در حوزه دریایی آتلانتیک و شمالگان منتشر شده است.

در همین حال دیمیتری روگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه درباره علت تهیه این دکترین جدید خاطرنشان کرد: توجه به منطقه آتلانتیک و تغییر دکترین نیروی دریایی به دلایل مختلفی صورت گرفت. افزایش فعالیت‌های ناتو در این منطقه و نزدیک شدن آن‌ها به مرزهای ما یکی از این دلایل است.

روگوزین ادامه داد: دومین دلیل بازگشت مناطقی چون کریمه و سواستوپل به مرزهای روسیه یکی کردن مسائل آنها با مسائل مسکو است. این در حالی است که ما به طور قطع باید حضور خود در مدیترانه را نیز افزایش دهیم.

معاون نخست‌وزیر روسیه در ادامه اظهاراتش بر اهمیت نقش روسیه در شمالگان و ضرورت ایجاد یخ شکن‌های هسته‌ای تاکید کرد. وی با اشاره به آغاز ساخت یک یخ‌شکن‌ هسته‌ای در این کشور اعلام کرد، ماموریت سه یگان این کشور در این منطقه در سال‌های 2017، 2019 و 2020 آغاز خواهد شد.

روگوزین در این باره گفت: به علاوه، شمالگان برای روسیه باعث دسترسی نامحدود و آسان به جنوبگان و اقیانوس آرام خواهد شد.

دکترین جدید نیروی دریایی روسیه چهار بخش عملیاتی و شش بخش منطقه‌ای را در بر می‌گیرد. چهار بخش عملیاتی شامل فعالیت‌های نیروی دریایی، انتقال دانش نیروی دریایی و توسعه منابع می‌شود. شش ناحیه منطقه‌ای نیز حوزه‌های آتلانتیک، شمالگان، اقیانوس آرام، اقیانوس هند و جنوبگان را در بر می‌گیرد.

این سند روز یکشنبه به تایید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه رسید. پوتین درباره این سند اظهار کرد: این اولین بار است که یک دکترین شامل شروط و مقدمات اجتماعی می‌شود. این سند بسیار مهم است. مردم ما باید اطمینان داشته باشند که اسناد استراتژیک درباره توسعه نیروی دریایی، توسعه بخش‌های مرتبط با این نیرو دولت هرگز جنبه‌های اجتماعی را فراموش نمی‌کند و کاری را انجام می‌دهد که مردم در شرایط بسیار سخت و مهم کنونی انتظار دارند.

انتهای پیام

کد N901452

وبگردی