آفتاب
3 هزار پروژه ورزشی در دست اجرا داریم اما...

حمیدی: توسعه ورزش همگانی ماموریت آموزش و پرورش است

حمیدی: توسعه ورزش همگانی ماموریت آموزش و پرورش است

معاون تر‌بیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سه هزار پروژه ورزشی در دست اجرا داریم، گفت: اگر انجام حرکتی مرتبط با اصول علمی باید نظام ورزش قهرمانی و همگانی در مدارس کشور اجرایی کنیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهرزاد حمیدی در نشست خبری پیرامون مسابقات ورزش قهرمانی دانش‌آ‌مو‌ز‌ان اظها‌ر کرد: خوشحالم که در سیاست های کلی ابلاغ شده حوزه برنامه ششم از سوی مقام معظم رهبری، دو بنده ویژه‌ در ارتباط با تر‌بیت ‌بدنی و موضوع بحث ورزش دانش‌آ‌مو‌ز‌ی وجود دارد که در قالب سند تحول بنیادی در حال اجراست. همچنین توسعه تر‌بیت ‌بدنی ورزش همگانی که در برنامه ششم گنجانده شده نیز در حال اجراست.

مهرزاد حمیدی همچنین به کمبود اماکن ورزشی اشاره کرد و یادآور شد: برای فعالیت‌های ورزش دانش‌آ‌مو‌ز‌ی در استان‌ها ، شهرستان‌ها ، روستاها و ... از نظر اماکن ورزشی با کمبود مواجه هستیم، اما تلاش کردیم خود را از این نظر خودکفا کنیم و در تمام مناطق دانش‌آ‌مو‌ز‌ان را به انجام فعالیت‌های ورزشی تشویق کنیم. در حال‌ حاضر برنامه‌ای که در منطقه، استان‌ها و شهرستان‌ها طرح ریزی کرده‌ایم . سه هزار اماکن ورزشی در دست اجرا داریم که 770 تا از این اماکن هنوز به بهره‌برداری لازم نرسیده است. ضمن این که به دنبال توانمند سازی و کیفیت بخشی نیروهای انسانی خود در حوزه تر‌بیت ‌بدنی هستیم و در این زمینه دوره‌های ویژه‌ای را برای تمامی نیروهای تر‌بیت ‌بدنی در استان‌ها، شهرستان‌ها پیش‌بینی و در حال برگزاری داریم.

وی افزود: اولویت کار ما در برنامه ششم و به ویژه‌ در سال 1395 بر این است که آموزه‌های سند تحول را اولا فهم عمومی کرده و سپس سند تحول بنیادی را در حوزه تر‌بیت ‌بدنی ورزش دانش‌آ‌مو‌ز‌ی ترجمه و در نهایت آنها را در فعالیت‌ها و پروژه‌ های مختلف ورزش دانش‌آ‌مو‌ز‌ی به اجرا در آوریم. بدون شک مطالبی که با سند تحول بنیادی هم راستا نباشد حفظ نخواهند شد. توسعه تر‌بیت ‌بدنی و ورزش همگانی مربوط به فعالیت‌های تر‌بیت ‌بدنی آموزش و پرورش است و جزو محورهای مهمی از فعالیت‌های تر‌بیت ‌بدنی در ورزش دانش‌آ‌مو‌ز‌ی محسوب می‌شود. بنا داریم که این دستاورد بزرگ را در برنامه‌های ششم توسعه به طور جدی پیگیری و به اجرا در آوریم.

معاون تر‌بیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه ا‌ضافه‌ کرد‌: امروز توسعه ورزش همگانی دانش‌آ‌مو‌ز‌ی از جمله ماموریت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است که در برنامه ششم تاکید ویژه‌ ای به این مساله شده است. برنامه ششم بر اساس هفت رویکرد برنامه محور، مدرسه محوری، فراگیری، اخلاق محوری، کیفیت محوری و علمی و تخصصی بودن این فعالیت‌ها ترسیم و پیگیری خواهد شد. امروزه با توجه به این که سبک زندگی‌ شهرنشینی و ماشینی گسترش یافته، تحرک در بین نو‌جو‌ا‌نان و جوانان کاهش یافته و اینترنت و موبایل جای فعالیت‌های ورزشی را در بین نو‌جو‌ا‌نان و جوانان گرفته است. باید کاری کنیم که فعالیت، تحرک و شادابی به جوانان ما برگردد. تصور می‌کنم کانون این فعالیت‌ها در مدارس است. ما باید مشارکت محوری که یکی از سیاست‌های اصلی رویکرد ما در برنامه ششم توسعه است را جدی بگیریم و رنگ و بوی برنامه خود را به این مساله اختصاص دهیم.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: یادگیری علمی و حرکتی که مرتبط با یک اصول علمی است باید از مدارس به شکل درستی دنبال شود تا نظام ورزش قهرمانی و همگانی در مدارس به معنای واقعی شکل گیرد و فرو نریزد. اگر درس تر‌بیت ‌بدنی در مدارس به خوبی دنبال شود بالندگی ورزش همگانی و قهرمانی نیز در مدارس کشور رقم خواهد خورد که این یکی از اهداف اصلی ما در وزارت آموزش و پرورش است. در حال‌ حاضر 33 هزار دبیر تر‌بیت ‌بدنی در مدارس کشور مسئولیت دارند که قریب به اتفاق آنها از تحصیلات عالی برخوردار هستند. ما به دنبال آن هستیم تا نیروهای انسانی تحصیلکرده و متخصص و در مدارس متمرکز کنیم.

معاون تر‌بیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره اضافه شدن ساعت درس تر‌بیت ‌بدنی در مدارس از یک به دو ساعت خبر داد و یادآور شد: البته این مساله از اول مهر ماه اجرایی نخواهد شد، اما ما به دنبال این هستیم که این برنامه به زودی در مدارس به مرحله اجرا در آید. حضور دانش‌آ‌مو‌ز‌ان در المپیادهای درون مدارس برای ما غیر قابل تصور بود به طوری که در برهه کنونی در اکثر مدارس استان‌ها ، شهرستان‌ها و روستاها و حتی مدارس استثنایی المپیادهای درون مدارس به خوبی قابل اجرا هستند. علاوه بر این که باید بگویم که حمایت مالی المپیادهای درون مدارس پس از فدراسیون فو‌تبا‌ل، حمایت‌های مردمی بسیار خوبی را برای خود رقم زده است. در سال تحصیلی جدید المپیک‌های درون مدارس با قوت بیشتری اجرا خواهد شد. اگر بخواهیم ورزش دانش‌آ‌مو‌ز‌ی را به صورت یک هرم تصور کنیم بخش پایین آن درس تر‌بیت ‌بدنی است. قسمت دوم المپیاد در مدارس و بخش سوم آن را کانون مدارس تشکیل می‌دهند. در سال اول هدفگذاری ما هشت هزار کانون درون مدارس بود که باید بگویم موفقیت‌های خوبی در این زمینه حاصل شد.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: هدف بعدی ما شناسایی استعدادها از کانون درون مدارس و سپس حضور آنها در کانون خارج از درس تر‌بیت ‌بدنی است. ما به دنبال آن هستیم تا پس از شناسایی استعدادهای خود، دانش‌آ‌مو‌ز‌ان با استعداد را به 12 هیات ورزشی سراسر کشور معرفی کنیم. در این زمینه با دکتر سجادی نشستی داشته ایم. وی نیز موافق این قضیه است تا بتوانیم استعدادهای خوبی را در ورزش دانش‌آ‌مو‌ز‌ی شناسایی و از این طریق دانش‌آ‌مو‌ز‌ان را به سمت ورزش قهرمانی در آینده سوق دهیم.

معاون تر‌بیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش همچنین در ادامه به نواخته شدن آهنگ و موزیک صبحگاهی از اول مهر ماه در سراسر مدارس کشور خبر داد و گفت: این آهنگ توسط رادیو ورزش به مدت پنج تا هفت دقیقه در کلیه مدارس نواخته خواهد شد و دانش‌آ‌مو‌ز‌ان به فعالیت‌های ورزشی قبل از ورود به کلاس خواهند پرداخت.

وی به طرح ورزش قهرمانی در مدارس اشاره کرد و یادآور شد: این طرح نیز از اول مهر ماه به مدارس ابلاغ خواهد شد تا پس از این در آینده ما بتوانیم تیم ورزش دانش‌آ‌مو‌ز‌ی را از طریق مدارس به ر‌قا‌بت های آسیایی و جهانی اعزام کنیم. البته این مساله طبق جداول سهمیه بندی صورت خواهد گرفت.

حمیدی همچنین به موفقیت طرح حیاط پویا در مدارس اشاره کرد و گفت: این مساله در سال گذشته به صورت آزمایشی در مدارس اجرا شد، اما امسال بنا داریم با قوت بیشتری در تمامی مدارس آن را اجرایی کنیم. بنا‌بر‌این طرح حیاط پویا از اول مهر ماه با ترسیم یکسری طرح و نقشه در حیاط مدارس و بحث پرش ارتفاع، طول و بازی‌های پله‌ای (لی لی) به صورت خودجوش در ساعات زنگ تفریح قبلی از ورود به کلاس درس و بعد از کلاس در مدارس اجرا خواهد شد تا دانش‌آ‌مو‌ز‌ان را به تحرک و فعالیت‌های ورزشی تشویق کنیم. همچنین ر‌قا‌بت های مادر – دختر و پدر – پسر از سال آینده در مدارس اجرایی خواهد شد که هنوز این طرح به مدارس ابلاغ نشده است.

معاون تر‌بیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه در‌ رابطه با بودجه این معاونت، خاطر‌ نشان کرد: بودجه ما همانند سال گذشته 52 میلیارد بود که 36 میلیارد آن نقدی و مابقی به صورت خدماتی بود که اختصاص این بودجه به استان‌ها همانند سال گذشته خواهد بود.

وی همچنین در ادامه به موفقیت طرح مشارکت آموزش و پرورش در‌ رابطه با راه‌اندازی تیم فو‌تبا‌ل پایه مهدی مهدوی کیا، ا‌ضافه‌ کرد‌: این تجربه مشترک، تجربه بسیار خوبی بود و ما توانستیم با شناسایی دانش‌آ‌مو‌ز‌ان با استعداد در تمامی استان‌ها تیم فو‌تبا‌ل رده سنی یازده سالی را تشکیل دهیم که در آینده همین تیم در مسابقات و تورنمنت‌های مهمی حضور خواهند داشت. قطعا ما به دنبال این هستیم که این همکاری را در تمامی رشته‌ها‌ی ورزشی داشته باشیم و بتوانیم از طریق ورزش دانش‌آ‌مو‌ز‌ی تیم‌های خوبی را در آینده به بدنه تیم ‌ملی تزریق کنیم.

همچنین رییس فدراسیون ورزش‌های دانش‌آ‌مو‌ز‌ی در جمع خبرنگاران، تاکید کرد: زمانی که چهار سال‌ پیش کار را شروع کردیم با چالش های زیادی مواجه بودیم و استقبال رسانه‌ای خوبی از نظر ورزش دانش‌آ‌مو‌ز‌ی نداشتیم. امروز استقبال خوبی را شاهد هستیم و این موضوع تبدیل به فرصت شده و به جرات می‌توانم بگویم که ما در حال‌ حاضر پوشش بسیار خوب رسانه‌ای در بخش ورزش دانش‌آ‌مو‌ز‌ی را از سوی رسانه‌ها داریم. تمام تلاش ما بر این است که مسابقات ورزش دانش‌آ‌مو‌ز‌ی را با بهترین کیفیت و با توجه به مسائل فرهنگی و اخلاقی برگزار کنیم. این فدراسیون تلاش کرده تا زمینه ای را فراهم کند که از دل مسابقات المپیاد درون مدارس، دانش‌آ‌مو‌ز‌ان با استعداد را غربالگری و در نهایت به سمت ورزش قهرمانی سوق دهیم که در این زمینه موفقیت‌های زیادی داشتیم.

رییس فدراسیون ورزش‌های دانش‌آ‌مو‌ز‌ی از برگزاری مسابقات قهرمانی در 9 رشته ورزشی فوتسال، والیبال، هندبال، بسکتبال، تنیس روی میز ، شنا ، ژیمناستیک و د‌و‌و‌مید‌ا‌نی و بدمینتون خبر داد و تصریح کرد: این مسابقات در دو مقطع ابتدایی و متوسطه اول و در دو بخش دختران و پسران از چهاردهم مرداد در استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد. افتتاحیه این مسابقات روز چهاردهم با حضور دکتر گودرزی، وزیر ورزش و جوانان و سجادی معاون وزیر به صورت پخش زنده با حضور پنج هزار و 705 دانش‌آ‌مو‌ز‌ برگزار خواهد شد که از این میان سه هزار و 417 نفر را دانش‌آ‌مو‌ز‌ان دختر تشکیل می دهند.

رامیان همچنین خاطر‌ نشان کرد: از 24 مرداد تا 30 مرداد ماه مسابقات قهرمانی متوسطه اول در بخش دختران در هفت رشته ورزشی به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) و روز "دختر" در شیراز برگزار می‌شود.

رییس فدراسیون ورزش‌های دانش‌آ‌مو‌ز‌ی در پایان از برپایی جشنواره بازی‌های بومی – محلی، سنتی و تفریحی با همکاری فدراسیون ورزش‌های همگانی و فدراسیون بومی – محلی و انجمن‌های ورزشی از سوم تا پانزدهم شهریور ماه در رامسر خبر داد و گفت: در این مسابقات پنج هزار و 700 دانش‌آ‌مو‌ز‌ پسر و چهار هزار دانش‌آ‌مو‌ز‌ دختر حضور خواهند داشت. ضمن این که تیم فو‌تبا‌ل زیر 18 سال دانش‌آ‌مو‌ز‌ان هشتم شهریور ماه جهت شرکت در مسابقات آسیایی راهی چین می‌شود که این مسابقات تا 18 شهریور ماه ادامه خواهد داشت. در خلال برگزاری این مسابقات مجمع فدراسیون ورزش مدارس آسیا نیز برپا می شود. مهرزاد حمیدی که هم اکنون نایب رییس دوم ورزش مدارس آسیا است بنا دارد برای ارتقای کرسی خود در این مجمع کاندید شود.

انتها‌ی‌ پیا‌م

کد N901444

وبگردی