آفتاب
/نشست حقوقی توافق وین/

یک حقوقدان: برجام عهدنامه است و باید در داخل کشور تصویب شود

یک حقوقدان: برجام عهدنامه است و باید در داخل کشور تصویب شود

یک استاد دانشگاه گفت: از نظر قانون اساسی برجام نوعی عهدنامه است و باید مراحل تصویب خود را در مراجع ذیصلاح داخلی طی کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توکل حبیب‌زاده در نشست واکاوی حقوقی، فنی و اقتصادی توافق وین گفت: متن موجود با توجه به اوضاع و احوال و توان چانه زنی ما در برابر شش کشور صنعتی دنیا تهیه شده؛ لذا از یک متن مطلوب و ایده‌آل برای ما بسیار دور است و اگرچه با تحلیل‌های مختلفی می‌توان گفت متن متوازنی است، ولی مسلما ایده آل نیست.

این استاد حقوق بین‌الملل افزود: یکی از امتیازات بسیار مهم این اقدام و تهیه سند و تصویب و یا تایید آن در شورای امنیت لغو قطعنامه‌های قبلی است. این امر سابقه نداشته است با وجود این که در قطعنامه جدید محدودیت‌های مجددا برای ما ایجاد شده است.

وی گفت: نظام نظارتی بازرسی در فعالیت‌ هسته‌ای ما نظام بی سابقه و منحصر به فردی است و در مجموع می‌توان گفت که فرا پروتکل الحاقی است.

حبیب‌زاده مدعی شد: برخی خطوط قرمز نظام در این چارچوب رعایت شده و برخی دیگر اصلا مراعات نشده است. اعتبار برجام یا قطعنامه موضوع قابل توجه دیگری است. به ویژه این که در خود برجام حداقل در 2 مورد اشاره شده که مفاد برجام از مفاد قطعنامه متفاوت است و در آن به نحوه اجرای تعهدات یا نقض آنها اشاره می‌شود که آنچه ممکن است موجب بازگشت پذیری تحریم‌ها در قالب شورای امنیت شود ناظر است بر نقض تعهدات ناشی از برجام نه قطعنامه.

وی افزود: حتی گفته شده که مفاد قطعنامه یعنی آن بحثی که مربوط به تعهدات برجام نمی‌شود الزام آور نیست که این یک نکته قابل نقد است.

این استاد دانشگاه گفت: به دلایل مختلف نمی‌توان مفاد قطعنامه را الزام آور تلقی نکرد به ویژه این که بخش‌هایی از آن تجمیع قطعنامه‌های فصل هفتمی قبلی است.

حبیب‌زاده اظهار کرد‌: این که در قطعنامه به ماده 25 منشور اشاره شده، عبارات به کاررفته، قصد و هدف‌های طرفین و ضمانت اجرا تلقی شدن قطعنامه برای برجام، دلایلی است که ما را دور کند از این که تحلیل کنیم مفاد قطعنامه الزام آور تلقی نمی‌شود.

وی گفت:‌ البته برجام طبعا یک سند حقوقی است و این گونه نیست که بگوییم چون به شورای امنیت ارجاع شده یک سند یک جانبه بین‌المللی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به نظر می رسد برجام ماهیت عهدنامه‌ای دارد گفت: تعهدات متعهدی در برجام برای ایران تدارک دیده شده است. بنابراین از نظر قانون اساسی برجام نوعی عهدنامه دارای تعهدات برای کشور است و می‌بایست مراحل تصویب خود را در مراجع ذیصلاح داخلی طی کند.

وی با بیان اینکه لغو تحریم‌ها از اهداف اصلی ما برای ورود به مذاکرات بود، گفت: اگرچه تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا از روز اجرا لغو می‌شود و تحریم‌های آمریکا به حالت تعلیق در می‌آید اما متاسفانه مکانیسم حل و فصل اختلافات به گونه‌ای پیش بینی شده است که به راحتی امکان بازگشت پذیری تحریم‌ها وجود دارد به ویژه این که طرف‌های ما نشان داده‌اند بعید است با حسن نیت تعهدات را اجرا کنند و مطمئنا دنبال بهانه جویی هستند.

انتهای پیام

کد N901138

وبگردی