آفتاب

حقوق بشر، اهرم فشار جدید آمریکا بر کره‌شمالی

حقوق بشر، اهرم فشار جدید آمریکا بر کره‌شمالی

پس از اعلام عدم تمایل کره‌شمالی به انجام مذاکرات اتمی، آمریکا این بار بر روی مساله حقوق بشر در این کشور تمرکز کرده و به دنبال اعمال فشار بر آن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، دولت پیونگ‌یانگ ماه جاری میلادی آمریکا را به خاطر ترغیب و دامن زدن به کمپین ضدکره‌شمالی مورد انتقاد شدید قرار داد. این اتفاق پس از آن رخ داد که سونگ کیم، نماینده ویژه آمریکا در امور سیاست کره‌شمالی در یک نشست عمومی گفت: این اعمال فشارها بخش ضروری رویکرد ما در رویارویی با کره‌شمالی است.

آژانس خبری کره‌شمالی نیز پس از انتشار این اخبار گزارش داد که اعمال فشارها تنها باعث می‌شود تا پیونگ‌یانگ برای انجام اقداماتی علیه واشنگتن راسخ‌تر عمل کند.

نمایندگان کره‌شمالی انتقاد سازمان ملل از سوابق حقوق بشری در این کشور را محکوم کرده و چند مورد اعتراض در نشست‌هایی در نیویورک راه انداختند. دیپلمات‌های این کشور در هیات حقوق بشر در ماه آوریل 2015 به میزبانی سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل، دست به اعتراض پر سر و صدایی زده و همین امر باعث شد تا ماموران امنیتی آنها را از سالن نشست خارج کنند.

جانگ این هون، سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل نیز در نشستی در شورای روابط خارجی مربوط به اوضاع حقوق بشر در کره‌شمالی شرکت کرد. دیپلمات‌های کره‌شمالی در ژنو نیز در شورای حقوق بشر سازمان ملل شرکت کرده و این مساله را تایید کردند که شرایط برای بهبود وضعیت حقوق بشر در کشورشان وجود دارد. برخی دیگر از این دیپلمات‌ها نیز به صورت غیرمستقیم به وجود اردوگاه‌های کار اجباری در کره‌شمالی اذعان کردند.

حضور دیپلمات‌های کره‌شمالی در چنین نشست‌هایی از آن جهت اهمیت دارد که تا پیش از این، پیونگ‌یانگ در قبال گزارش سوابق حقوق بشری خود سکوت اختیار می‌کرد.

یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: حضور دیپلمات‌های کره‌شمالی در این نشست‌ها نشان می‌دهد که آنها این فشارها را احساس کرده‌اند و می‌خواهند با آن روبه‌رو شوند.

مایکل کربی، قاضی استرالیایی که ریاست یک کمیسیون تحقیق و بررسی را درباره حقوق بشر برعهده داشت، در نامه‌ای مستقیم به رهبر کره‌شمالی نوشت: برای کره‌شمالی‌ها، مشروعیت یک موفقیت بزرگ است و این مساله درباره رهبری و شرافت کیم جونگ اون است.

یکی از مقام‌های سابق خزانه‌داری آمریکا و مسوول اعمال تحریم‌ها علیه کره‌شمالی گفت، واکنش پیونگ‌یانگ به سوابق حقوق بشری و اعمال فشار آمریکا بابت رعایت این مساله همانند واکنش به تحریم‌های اقتصادی 2005 از سوی ایالات متحده است. وی گفت: تحریم بانک دلتای آسیا مستقر در ماکائو، چین که به نقل و انتقال پول برای کره‌شمالی می‌پرداخت، باعث شد تا دسترسی کره‌شمالی به سیستم مالی بین‌المللی قطع شود و همین امر پیونگ‌یانگ را مجبور ساخت تا به میز مذاکره برای بررسی مساله اتمی بازگردد.

انتهای پیام

کد N901009

وبگردی