آفتاب

تاکید آلمان بر لزوم "پایبندی" ترکیه به روند صلح با کردها

تاکید آلمان بر لزوم "پایبندی" ترکیه به روند صلح با کردها

صدراعظم آلمان از نخست‌وزیر ترکیه خواست تا با وجود تنش در روابط با کردها به روند صلح ادامه دهد و به آن متعهد بماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه اطمینان داد که کشورش از آنکارا در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند. مرکل اما اصل تناسب بین اقداماتی را یادآوری کرد که باید انجام شوند.

صدراعظم آلمان علاوه بر این از نخست‌وزیر ترکیه خواست تا روند صلح با کردها را متوقف نکند و با تمام اختلافات و دشواری‌ها آن را ادامه دهد. این درحالی است که دولت ترکیه پس از آغاز موجی از خشونت‌ها در این کشور، حملات هوایی را علیه گروه تروریستی داعش و مواضع شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) آغاز کرد.

بمباران مواضع کردها در حالی صورت می‌گیرد که ارتش ترکیه پیشتر شبه‌نظامیان پ.ک.ک را به بمبگذاری در جنوب شرق این کشور متهم کرد. پس از آن دفتر مرکل اعلام کرد، داوود اوغلو در بیانیه‌ای خطاب به صدر اعظم آلمان خاطرنشان کرده است که اقدام دولت این کشور در مبارزه با تروریسم پس از حمله تروریستی در شهر مرزی سروچ و سایر حملات تروریستی علیه نیروهای امنیتی ترکیه صورت گرفته است.

دوشنبه هفته گذشته یک حمله انتحاری که دولت آنکارا داعش را مقصر آن می‌داند، 32 تن را در شهر سروچ به کشتن داد. سروچ در جنوب شرق ترکیه و در مرز ترکیه و سوریه قرار دارد و تنها چند ساعت با صحنه درگیری میان کردها و تروریست‌های داعش فاصله دارد.

مرکل و داوود اوغلو همچنین بر همکاری‌های نزدیک بین وزرای دفاع و خارجه خود در مبارزه با افراط‌گرایان و همچنین همکاری بیشتر وزرای کشور آنها در کنترل کردن بحران پناهجویان و آوارگان تاکید کردند.

حزب ممنوعه کارگران کردستان ترکیه دهه‌هاست که برای دستیابی به یک منطقه خودمختار با دولت مرکزی درگیر است. با این حال روند صلحی در سال 2013 بین کردها و دولت ترکیه آغاز شد که تاکنون به توافق یا نتیجه‌ای منجر نشده است.

انتهای پیام

کد N900885

وبگردی