آفتاب
دبیر شورای عالی حوزه:

تدبر در قرآن نیز مانند قرائت و حفظ نهادینه شود

تدبر در قرآن نیز مانند قرائت و حفظ نهادینه شود

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر تداوم طرح اعزام استادان تفسیر به استان‎های کشور گفت: باید در کنار توجه دادن مردم به حفظ و قرائت، آنان را به تدبر و تفکر در مفاهیم قرآن دعوت کنیم.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر تداوم طرح اعزام استادان تفسیر به استان‎های کشور گفت: باید در کنار توجه دادن مردم به حفظ و قرائت، آنان را به تدبر و تفکر در مفاهیم قرآن دعوت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله مرتضی مقتدایی در مراسم جمع‌بندی و ارایه گزارش طرح «30 مفسر؛ 30 استان» در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)، گفت: استقبال عمومی به قرآن کریم با تاکیدات رهبر معظم انقلاب، بسیار زیاد شده است ولی این گرایش بیشتر به سمت صوت، قرائت، تجوید و مقولات هنری و ظاهری است که البته خوب است ولی نباید به این حد بسنده شود.

وی اظهار کرد: همچنین حفظ قرآن کریم در میان اقشار مختلف مردم، کارمندان، کارگران و دانشگاهیان و ... افزایش یافته است ولی باید مقوله مفاهیم و تدبر در قرآن مورد غفلت قرار نگیرد و مسابقات به سمت این مسایل گرایش پیدا کند.

مقتدایی با تاکید بر رواج تفسیر در میان مردم بیان کرد: برنامه‌ها باید در کنار مقولات ظاهری به تدبر، تفکر و فهم در آیات متمرکز شود و مردم با مفهوم آیات آشنایی بیشتری پیدا کنند.

مقتدایی تصریح کرد: زمینه گرایش مردم به قرآن کریم بسیار فراوان است ولی طلاب و استادان حوزه باید بر مبنای سیره پیامبر(ص) که «طبیب دوار بالطبه» بودند به سراغ مردم بروند و مشکلات و گرفتاری‌های جامعه را با مرهم قرآن برطرف کنند همان طور که پیامبر(ص)آیات قرآن را برای قلوب کور، گوش‌های «صم» و زبان‌های «بکم» بیان می‌کردند تا با نور قرآن آنان را معالجه کنند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که «طرح اعزام استادان به استان‌های کشور بسیار عالی و خوب بوده است» ادامه داد: نباید این طرح به ماه رمضان اکتفا شود بلکه طرح اعزام برای سایر فصول سال نیز باید بررسی شود.

وی افزود: باید بررسی کنیم و در هر چند استانی که امکان آن وجود داشته باشد افراد - ولو اینکه ماهی دوبار صورت بگیرد- اعزام شوند و مردم را با نور قرآن و مفاهیم بلند آن آشنا کنند.

مقتدایی عنوان کرد: این طرح چون برای اولین بار اجرا شده است نواقصی هم داشته است که باید برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی و برطرف شود زیرا استقبال مردم مطمئنا در سال‌های بعد ده‌ها برابر بیشتر خواهد بود.

وی اظهار کرد: استادان اعزامی باید ابتدا نواقص را مکتوب و ارایه دهند تا برنامه‌ریزان برای رفع آن اقدام کنند از طرفی این استادان اعزامی کارشناسانی هستند که می‌توانند مشکلات فرهنگی و اجتماعی مناطق را بررسی و تحلیل کنند و گزارش این وضعیت را به مسئولان حوزه ارایه دهند.

دبیر شورای عالی حوزه گفت: من امسال در مشهد در خدمت آیت‌الله العظمی مکارم بودم و با توجه به وضعیت فعالیت برخی فرقه‌های انحرافی در شهرهای مرزی پیشنهاد دادم که باید در این مناطق حوزه‌های علمیه و پایگاه‌های بسیج و مراکز فرهنگی و دینی توسعه و افزایش یابد که ایشان از این پیشنهاد استقبال کردند زیرا فعالیت برخی فرقه‌ها در وضعیت خطرناکی قرار دارد.

مقتدایی افزود: برنامه اعزام مفسران به استان‌های کشور باید تداوم داشته باشد و از قبل از ماه مبارک رمضان برای این کار برنامه‌ریزی صورت گیرد تا مشکلاتی که احیانا استادان با آن مواجه بو‌ده‌اند برطرف شود.

انتهای پیام

کد N900831

وبگردی