آفتاب
رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به کردستان:

۸۸۰ میلیارد تومان به کردستان اختصاص یافت/ فرقی بین اقوام نیست

۸۸۰ میلیارد تومان به کردستان اختصاص یافت/ فرقی بین اقوام نیست

سنندج - رئیس جمهوری با بیان اینکه در مجموع برای ۳۱ طرح ۸۸۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، گفت: وعده اصلی من به مردم کردستان این بود که فرقی بین اقوام و اقلیت مذهبی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان کردستان اظهار داشت: همه کشور را یک کشور واحد می بینیم و همه مردم را اعضاء و اجزای یک ملت تلقی می کنیم.

وی افزود: مردم نسبت به زبان و فرهنگ و لباس خود در هر جایی حساس هستند و این اصلا مشکل نیست و هر کس به طور طبیعی نسبت به ادبیات و زبان خود تعلق خاطر دارد و این زیبایی های ایران اسلامی است.

رئیس جمهور گفت: در زبان و فرهنگ و ملیت ایران یک درخت بزرگ است که همه در سایه آن زندگی می کنیم.

تدریس زبان و ادبیات کردی

روحانی اظهار داشت: اساس شعار دولت رفع تبعیض ها، حقوق شهروندی و توسعه متوازن و برابری یکسان است.

وی افزود: الحمدالله در سال جدید از مهر ماه در دانشگاه تدریس زبان و ادبیات کردی آغاز می شود و بخش کردی خبرگزاری جمهوری اسلامی آغاز می شود.

رئیس جمهور بیان کرد: ما دیدیم در دوران قبل از دفاع مقدس، دوران دفاع مقدس و بعد از دفاع مقدس مردم این خطه مرزبانان دلیر و خوبی بودند.

روحانی یادآور شد: امروز در کشور به دنبال وحدت و روابط نزدیک تر با دیگر کشورها هستیم تا بستر توسعه در تمامی استان ها به صورت متوازن ایجاد شود.

کردستان دروازه ای برای صادرات باشد

وی ادامه داد: انتظار می رود در آینده کردستان دروازه ای باشد برای مراودت با مردم عراق، اقلیم کردستان و همچنین دروازه ای برای صادرات باشد.

رئیس جمهوری گفت: فرهنگ این مرز و بوم که بسیار تاریخی، قدیمی و تمدن بسیار کهن است ترویج و توسعه داده شود و مردم از ادبیات و زبان خود به بهترین شکل ممکن حراست کند.

برای ۳۱ طرح ۸۸۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به دستاورده های سفر اشاره کرد و اظهار داشت: در این سفر ۳۱ طرح و پروژه اجرایی و عملیاتی می شود که بخشی از این طرح ها در سال ۹۴ و بخش دیگر آن در سال ۹۵ اجرایی می شود.

وی افزود: وعده های دولت همگی اجرایی و عملیاتی می شود هر چند شرایط اقتصادی کشور شرایط بسیار مطلوبی نیست اما در سایه حضور، فعالیت و کمک مردم می توان تمامی آنها را اجرایی کرد.

رئیس جمهور بیان کرد: در مجموع برای ۳۱ طرح ۸۸۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

روحانی یادآور شد: در بخش حمل و نقل مسیر همدان - سنندج ۲۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که تا حدودی می تواند مشکل را حل کند.

وی ادامه داد: در مجموع برای ۲۵ کیلومتر باقی مانده ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز است و انتظار می رود که سرمایه گذاران در این حوزه ورود پیدا کنند و با توجه به برنامه ریزی ها تا دو سال آینده این پروژه عملیاتی شود.

رئیس جمهور گفت: در بخش آب و کشاورزی طرح های خوبی در حال اجرا است و کردستان به لحاظ برق و آب شرایط خوبی را دارد و این امر بسترهای لازم را برای توسعه و تحول استان فراهم کرده است.

هفت سد امسال و سال آینده به بهره برداری می رسد

روحانی اظهار داشت: هفت سد امسال و سال آینده به بهره برداری می رسد و امروز در مجموع ۱۳ پروژه افتتاح شد که یکی از آنها آب شرب سنندج بود.

وی افزود: الحمدالله در حال حاضر نگرانی های آب شرب کردستان برطرف شده و کیفیت آب سنندج بسیار مطلوب است.

رئیس جمهور بیان کرد: چهار پروژه برق نیز امروز در کردستان افتتاح شد و در زمینه صنعت و معدن نیز طرح های لازم افتتاح شد.

روحانی یادآور شد: در زمینه معادن و اکتشافات و بهره برداری ها نیز گام های جدی برداشته شده و کردستان به لحاظ معادن بسیار غنی است و از این فرصت باید استفاده کرد.

وی ادامه داد: گردشگری استان یکی از راه هایی است که می تواند مشکل اشتغال کردستان را تا حدودی بر طرف کند.

۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات

رئیس جمهور گفت: ۱۰ میلیارد تومان برای زیر ساخت های کردشگری کردستان اختصاص داده شد و در مجموع ۹۵ میلیارد تومان برای ۹ پروژه در امسال و سال آینده با حمایت بخش خصوصی به بخش گردشگری کردستان اختصاص داده می شود.

روحانی اظهار داشت: همچنین بانک مرکزی به سرمایه گذاران بخش گردشگری استان ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اعطا می کند.

وی افزود: انتظار می رود با اجرای این طرح ها بستر توسعه همه جانبه استان فراهم شود و گامی در راستای خشنودی شهروندان کردستانی برداشته شود.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: به خاطر مهمان نوازی گرم از کردها باید تشکر کرد و از مردم شهرستان های این استان معذرت خواهی می کنم چرا که نتوانستم شخصا به حضور آنها برسم هر چند در این سفر وزرای خود را به شهرستان ها اعزام کردم تا مطالبات و نیازهای مردم استان کردستان را به گوش دولت برساند.

کد N900502

وبگردی