آفتاب

مصر به دنبال خرید دو رزم‌ناو جدید از فرانسه

مصر به دنبال خرید دو رزم‌ناو جدید از فرانسه

پس از آنکه سفر وزیر دفاع فرانسه به قاهره و دیدراش با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور منابع دیپلماتیک فرانسه اعلام کردند مصر در حال مذاکره با فرانسه به منظور خرید دو رزم‌ناو دیگر از این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که پیشتر شرکت کشتی‌سازی نظامی فرانسه موسوم به DCNS قراردادی را به ارزش یک میلیارد یورو با مصر به منظور تامین چهار رزم‌ناو کلاس گوویند امضا کرده بود. مصر همچنین نخستین کشوری است که جنگنده‌های رافائل را از فرانسه می‌خرد.

ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه که دولتش روابط نزدیکی با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر برقرار کرده، در سفری که از روز شنبه به مصر آغاز کرد، با رئیس‌جمهور و وزیر دفاع و همچنین نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.

یک منبع خبری پس از نشست‌های لودریان خبرگزاری فرانسه گفت: مصری‌ها به دنبال دو رزم‌ناو دیگر هستند و مذاکراتی در این باره در حال انجام است. همچنین در این نشست‌ها مساله لیبی که در آن مصر به حملات هوایی علیه شبه‌نظامیان پرداخته، مطرح شد و مذاکرات درخصوص مداخله بیشتر در لیبی به دنبال بالا گرفتن آشوب در این کشور انجام شد.

منبع خبری مذکور اظهار داشت: درخصوص مساله لیبی می‌توانیم بگوییم که ما در جریان این نشست در حمایت خود از برناردینو لئون میانجیگر سازمان ملل در این کشور تاکید کردیم.

این دیپلمات خاطرنشان کرد: اکنون توپ در زمین پارلمان لیبی است تا توافق با میانجیگری لئون با دولت این کشور در شرق را بپذیرد.

وی افزود: اکنون مسوولیت به عهده این پارلمان است تا در زمینه دولت وحدت ملی اقدام کند.

سفر دو روزه لودریان به مصر چند روز پس از آن انجام می‌شود که ارتش مصر سه جنگنده رافائل از مجموع 24 جنگنده‌ای که از فرانسه خریده را تحویل گرفت. خلبان‌های مصری پس از گرفتن آموزش‌های لازم برای خلبانی این جنگنده‌های پیشرفته توانسته‌اند آنها را از فرانسه به مصر بیاورند.

به گفته دفتر ابراهیم محلب، نخست‌وزیر مصر، وزیر دفاع فرانسه درباره آموزش‌های بیشتر برای نیروی دریایی مصر در مذاکرات روز سه‌شنبه خود به بحث پرداخت.

قرار است فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه به منظور افتتاح طرح توسعه کانال سوئز ششم اوت به مصر سفر کند.

در دیداری که رئیس‌جمهور مصر با وزیر دفاع فرانسه داشت: طرفین به بحث در خصوص تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم پرداختند.

علا یوسف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری مصر اظهار داشت: طرفین دیدگاه‌های مشترکی درباره اهمیت برخورد قاطع با پدیده تروریسم و مقابله با همه گروه‌های تروریستی بدون هیچ‌گونه تمایزی داشته و همچنین بر اهمیت بازیابی امنیت و ثبات در کشورهایی که در منطقه قربانی تروریسم شدند و حفظ تمامیت ارضی و وحدت مردم آنها تاکید کردند.

انتهای پیام

کد N900309

وبگردی