آفتاب

الیان گونزالس: کوبا توانست احترام آمریکا را جلب کند

الیان گونزالس: کوبا توانست احترام آمریکا را جلب کند

الیان گونزالس، کودک کوبایی که 15 سال پیش در جریان مهاجرت به آمریکا در اواخر دهه 90 میلادی در مرکز مناقشات دولت‌های آمریکا و کوبا قرار گرفت، در واکنش به از سرگیری روابط میان واشنگتن و هاوانا گفت، "کوبا توانست احترام آمریکا را جلب خود کند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کوبا و آمریکا در تاریخ 20 ژوئیه به نیم قرن خصومتی که نشات گرفته از جنگ سرد بود، پایان داده و روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.

الیان گونزالس که اکنون 21 سال سن دارد، 15 سال پیش به عنوان کودک مهاجر کوبایی که در دریا در حین سفر غیر قانونی به آمریکا نجات پیدا کرد و پس از چندین ماه مناقشه بر سر حضورش در خاک آمریکا در نهایت به کوبا بازگشت،‌ توانست شهرت کسب کند و چند ماه توجه آمریکایی‌ها را به خود جلب کند.

گونزالس در مصاحبه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت: برقراری روابط آمریکا و کوبا در سطح سفارت یک تدبیر انقلابی کوبا است که در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی افزود: در حالی که آنها (آمریکایی‌ها)‌ به انتقاد از الگوی کشور ما ادامه می‌دهند، این کاملا پذیرفته شده که سیاستی که آنها دارند شکست خورده است.

گونزالس و پدرش مهمان جشن "سانتیاگو دِ کوبا" در گرامی‌داشت پانصدمین سالگرد تاسیس این شهر بودند. گونزالس در سال 1999 تنها بازمانده یک کشتی غرق شده متعلق به مهاجران کوبایی بود. در آن زمان مادرش تصمیم گرفت کوبا را با قایقی کوچک به مقصد آمریکا ترک کند. نیروهای گارد ساحلی آمریکا او را در دریا نجات دادند و به شهر میامی در ایالت فلوریدا فرستادند تا نزد اقوامش در آنجا زندگی کند.

گونزالس در مرکز مناقشه‌ای میان تبعیدی‌های کوبایی در میامی و دولت کوبا که حامی درخواست پدرش برای بازگرداندن او به کوبا بود، قرار گرفت. این مناقشه در سال 2000 هنگامی که مقامات مهاجرتی آمریکا با ورود به خانه محل حضور گونزالس در میامی او را دستگیر کرده و تحویل پدرش دادند تا به کوبا بازگردد، پایان یافت. گونزالس در ماه مه گفته بود که دوست دارد به آمریکا سفر کند.

انتهای پیام

کد N900089

وبگردی