آفتاب
‌مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع):

جشن‌های دهه کرامت در 718 نقطه جهان برگزار می‌شود

جشن‌های دهه کرامت در 718 نقطه جهان برگزار می‌شود

‌مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: امسال در 718 نقطه از 79 کشور دنیا جشن‌های دهه کرامت توسط افراد بومی همان مناطق برگزار می‌شود.

‌مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: امسال در 718 نقطه از 79 کشور دنیا جشن‌های دهه کرامت توسط افراد بومی همان مناطق برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، سیدجواد جعفری در نشست خبری تشریح برنامه‌های سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از آستان مقدس حضرت رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاه چراغ الهام گرفته است.

وی نقطه عطف جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را دهه کرامت دانست و تصریح کرد: در طول 365 روز سال مجموعه‌ای از ارکان فرهنگی کشور تلاش می‌کنند که تبلور فرهنگ و معنویت با رویکرد سیره و سخنان امام رضا(ع) در دهه کرامت به ظهور برسد.

جعفری با اشاره به این‌که «هدایت این جشنواره بر عهده سه شورای کلیدی و مهم است» ادامه داد: در این زمینه شورای سیاست‌گذاری جشنواره به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت نیز به عنوان دومین شورای کلیدی وظیفه ساماندهی بخش مردمی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را برعهده دارد.

وی عنوان کرد: شورای امور بین‌الملل نیز به عنوان سومین شورای راهبردی و کلیدی برنامه‌ریزی فعالیت‌های جشنواره در خارج از کشور را بر عهده دارد.

جعفری با اشاره به اینکه «هشت کارگروه بر چگونگی اجرای برنامه‌ها در سطوح ملی و بین‌المللی نظارت می‌کنند» تصریح کرد: این جشنواره همه ساله باید از لحاظ کمی و کیفی رو به جلو حرکت کند و به همین دلیل هشت کارگروه عملکرد دست‌اندرکاران جشنواره را رصد می‌کنند تا موضوع توسعه کمی و کیفی جشنواره هر سال نسبت به دوره قبل از شرایط بهتری برخوردار باشد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) ادامه داد: بخش شعر و ادب جشنواره به مسئولیت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، بخش سینمایی به مسئولیت سازمان سینمایی کشور، بخش هنرهای نمایشی و تجسمی بر عهده معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش مطبوعاتی بر عهده معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد و بخش فضای مجازی بر عهده مرکز توسعه فناوری و رسانه‌های دیجیتال وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی و بخش دانشگاهیان با محوریت معاونت فرهنگی وزارت علوم تشکیل شده است.

وی با اشاره به این‌که «بخش علمی و پژوهشی در آینده‌ای نزدیک به دانشگاه‌ها سپرده می‌شود» تصریح کرد: بخشی از نظارت‌هایی که در این جشنواره اعمال می‌شود نظارت‌های فنی و تخصصی است که شامل چگونگی تولید آثار و داوری‌ها در جشنواره‌ها و چگونگی اجرای برنامه‌های جشنواره در سطح ملی است.

وی به دومین نظارت مستمر در جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: نظارت‌های عمومی نیز شامل آن بخش از نظارت‌هایی می‌شود که به رضایت‌مندی مخاطبان مربوط است.

جعفری شعار سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را نوآوری و خلاقیت عنوان کرد و گفت: در این زمینه راهکارهای مناسبی به صورت جدی برای کارگروه‌های مختلف جشنواره ابلاغ شده است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) به تشکیل اتاق فکر در کنار هریک از برنامه‌های موضوعی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: این اتاق‌ها زمینه رشد و توسعه خلاقیت‌ها را در سطوح مختلف جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) فراهم می‌کند.

جعفری به ارزیابی علمکرد برنامه‌های موضوعی جشنواره در استان‌های کشور و انتخاب هشت استان برتر به عنوان مجموعه‌هایی که در این دوره از جشنواره دارای اثرگذاری بیشتری بوده‌اند اشاره کرد و گفت: کارگروه ارزیابی و عملکرد به لحاظ تولید آثار برنامه‌های استان‌های کشور را بررسی و منتخبین نهایی را معرفی می‌کند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) به تاسیس یک دبیرخانه دائمی در حوزه فعالیت‌های پژوهشی در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: این دبیرخانه دائمی می‌تواند فعالیت‌های حوزه پژوهشی جشنواره امام رضا(ع) را در عرصه‌های مختلف کشور تقویت کند.

وی با اشاره به اینکه «امسال جشنواره تئاتر رضوی با محوریت استان خراسان شمالی در حال برگزاری است» تصریح کرد: این جشنواره با حمایت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار خراسان شمالی بعد از چند سال توقف مجددا احیا شد.

جعفری اظهار کرد: در حوزه فراگیر شدن بخش مردمی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) ترویج و توسعه جشن‌های محله محور مورد توجه قرار گرفته و مقرر گشته جشن‌هایی همچون میلاد امام زمان(عج) در کشور برگزار شود.

وی به معرفی 16 خادم فرهنگی نمونه در مراسم اختتامیه اشاره کرد و گفت: به مناسبت نامگذاری امسال به نام همدلی و همزبانی گروهی متشکل از 13 قوم ایرانی با هویت فرهنگی محلی خودشان سرودی را به نام امام رضا(ع) برای اجرا آماده کرده‌اند که در مراسم اختتامیه رونمایی می‌شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) عنوان کرد: نهادسازی و جریان سازی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی دو دستاورد بسیار بزرگ این جشنواره است که امیدواریم طی سال‌های آتی بتوانیم زمینه رشد و توسعه این دو موضوع را بیش از پیش فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه «530 نفر در کشور داوری آثار این دوره از جشنواره امام رضا(ع) را برعهده گرفته‌اند» خاطرنشان کرد: رشد 86 درصدی در حوزه سینما، رشد 20 درصدی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و ادبی، رشد 10 رصدی در حوزه برنامه‌های هنری، رشد 30 درصدی فعالیت‌های پژوهشی تنها بخشی از دستاوردهای بسیار مثبت این جشنواره در سال جاری است.

جعفری در بخش پایانی سخنان خود به برخی میهمانان مراسم اختتامیه نیز اشاره کرد و گفت: گروه‌های مختلفی از مجمع جهانی خادمان رضوی، بانوان مروج فرهنگ رضوی، برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و چهره‌های برجسته هنری در مراسم اختتامیه حضور دارند.

انتهای پیام

کد N900013

وبگردی