آفتاب
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی:

شرکت‌های اروپایی به ظرفیت آستان قدس رضوی به‌عنوان فرصت نگاه کنند

شرکت‌های اروپایی به ظرفیت آستان قدس رضوی به‌عنوان فرصت نگاه کنند

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: ظرفیت فوق‌العاده‌ای در استان خراسان و مجموعه آستان قدس رضوی موجود است که شرکت‌های اروپایی می‌توانند به عنوان یک فرصت ویژه به آن نگاه کنند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: ظرفیت فوق‌العاده‌ای در استان خراسان و مجموعه آستان قدس رضوی موجود است که شرکت‌های اروپایی می‌توانند به عنوان یک فرصت ویژه به آن نگاه کنند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان مهدی عزیزیان در دیدار با ایو رسیه، قائم مقام وزیر خارجه سوئیس اظهار کرد: ارتباطات و تعاملات فرهنگی، هنری، اقتصادی و موزه‌ای و همچنین همکاری‌هایی در زمینه سه دوره کنفرانس اشتراک ادیان در گذشته بین ایران و سوئیس برقرار بوده است؛ اکنون نیز به منظور همکاری دوجانبه و پرداختن به جاذبه‌های فرهنگی، مذهبی و گردشگری که در مجموعه آستان قدس رضوی وجود دارد، می‌توانیم سطح تعاملات را افزایش دهیم و ارتباطات فرهنگی را تقویت کنیم.

وی با اشاره به فرصت‌های بی‌نظیری که کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران طی سال‌های تحریم از دست داده‌اند، گفت: امیدواریم با نگاه واقع‌بینانه به توافقات انجام شده، زمینه توسعه و رشد تعاملات فرهنگی و اقتصادی و تبادلات تجاری بین جمهوری اسلامی و سایر کشورها فراهم شود.

عزیزیان یادآور شد: سفر قائم مقام وزارت خارجه سوئیس به مشهد، می‌تواند فصل جدیدی از روابط میان جمهوری اسلامی ایران، استان خراسان و آستان قدس رضوی و کشور سوئیس باشد.

وی گفت: توسعه حرم مطهر رضوی به بیش از یک میلیون مترمربع، ارائه خدمات متنوع رفاهی به سالانه بیش از 20 میلیون زائر، توسعه فضاهای آموزشی، احداث دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، کتابخانه‌ها و موزه‌ها، ساخت و تجهیز یکی از مجهزترین بیمارستان‌های کشور و توسعه اقتصادی صورت گرفته در این مجموعه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب رخ داده است.

وی گفت: شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی در زمینه تولید اقلام دارویی، توسعه و ساخت نیروگاه‌های حرارتی، محصولات کشاورزی و همچنین اجرای پروژه‌های نفت و گاز و ریلی فعالیت دارند که فرصت‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌ها در این موارد فراهم است.

عزیزیان تصریح کرد: براساس برآوردهایی که متخصصین و صاحب‌نظران در حوزه اقتصادی انجام داده‌اند، قریب به 500 میلیارد دلار در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و به همین میزان در سایر بخش‌های کشاورزی و صنعتی ... پتانسیل سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد.

وی با بیان این‌که در برنامه استراتژیک اقتصادی آستان قدس رضوی، توسعه بیشتر در تولید کالاهای خاص و طراحی و ساخت ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز کشور و منطقه دیده شده است، خاطرنشان کرد: ظرفیت فوق‌العاده‌ای در استان خراسان و مجموعه آستان قدس رضوی موجود است که شرکت‌های اروپایی می‌توانند به عنوان یک فرصت ویژه به آن نگاه کنند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: کشور سوئیس نیز در تولید تجهیزات صنعتی خاص و انواع داروها و همچنین در حوزه فعالیت‌های بانکی و بیمه‌ای تجارب ارزشمندی دارد که امیدواریم زمینه همکاری‌های مشترک برای تبادل اطلاعات علمی و صنعتی با جمهوری اسلامی ایران و آستان قدس رضوی فراهم شود.

وی گفت: در زمینه تبادل فرهنگی نیز این امکان وجود دارد که اشیای موزه‌ای منحصربه فرد موجود در گنجینه‌های آستان قدس رضوی در نمایشگاه‌های مشترک عرضه شود و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ اسلامی- ایرانی بتوانند با این میراث فرهنگی و آثار اسلامی بیشتر آشنا شوند.

عزیزیان به فعالیت جریان‌های نوظهور در منطقه اشاره و تصریح کرد: آستان قدس رضوی مهمترین وظیفه خود را ارائه و ترویج اسلام ناب و حقیقی می‌داند و امروز طیف عظیمی از زائران بارگاه منور رضوی، مردم همان کشورهایی هستند که جریانات تروریستی و سلفی که هیچ پیوندی با اسلام ندارند، با حمایت بیگانگان در آن‌ها فعالیت دارند.

وی گفت: این حضور پررنگ و تشرف میلیونی به بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) نیز بدان معنی است که مردم مسلمان، فرق اسلام واقعی و اسلام ساخته دست تروریست‌ها و کشورهایی که حیات‌شان در آشوب و فتنه رقم می‌خورد را به خوبی درک می‌کنند.

سوئیس خواهان گسترش روابط با ایران است

ایو رسیه، قائم مقام وزیر خارجه سوئیس نیز در این دیدار گفت: تحریم‌هایی که در طی این سال‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به اجرا گذاشته شد، علاوه بر موضوعات اقتصادی بر مباحث فرهنگی و سیاسی نیز تاثیر گذاشت و بایستی نگاه غلطی که نسبت به ایران در کشورهای غربی وجود دارد، اصلاح شود و برای برطرف نمودن این مانع فکری و ذهنی، گام برداشت.

وی گفت: امیدوارم با توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای غربی، نوع و سطح روابط بین کشورها عمق پیدا کند و شاهد آشنایی بیشتر مردم اروپا با ایران باشیم.

ایو رسیه یادآور شد: آستان قدس رضوی نهادی بزرگ و تاثیرگذار در کشور ایران است و امیدواریم زمینه همکاری‌های مشترک، ارتباطات عمیق‌تر و تعاملات بیشتر با این مجموعه فراهم شود.

وی با تشکر از مهمان‌نوازی و پذیرایی این سازمان گفت: تبادل فرهنگی و ارتباط با مردم ایران اسلامی اثبات می‌کند ایرانیان مردمانی با اصالت و دارای فرهنگ و تاریخی افتخارآمیز هستند.

انتهای پیام

کد N899436

وبگردی