آفتاب
رمز گشایی از خواب صهیونیست ها برای دوران پسا برجام؛

تجویز نسخه اصلاح شده پیمان «استارت» برای تغییر رفتار ایران

تجویز نسخه اصلاح شده پیمان «استارت» برای تغییر رفتار ایران

رسانه صهیونیستی خواستار عدم تکرار اشتباهات آمریکا در برابر اتحاد جماهیر شوروی سابق در مواجهه با ایران شده و برای تغییر رفتار ایران، مذاکره مستقیم آمریکا با ایران به موازات فشار بر ایران را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر ،  روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسراییل در گزارشی نوشت: منتقدین توافق هسته ای برجام با ایران براین باورند که مذاکره کنندگان هسته ای، تاریخچه موافقتنامه های آمریکا با اتحادیه جماهیر شوروی سابق در خصوص کنترل تسلیحات را مورد غفلت قرار داده اند.

این روزنامه صهیونیستی در این باره می افزاید: اگرچه توافق آمریکا با شوروی سابق موفق شد تهدیدات دوران جنگ سرد را از بین ببرد، ولی درباره کنترل رفتارهای شوروی در موافقتنامه های مذکور پیش بینی های عملی وجود نداشت.

در ادامه این گزارش آمده است: اگرچه توافق برجام ثابت کرد که مذاکره حتی با یک دشمن قسم خورده می تواند سازنده باشد، ولی نمی توان این نقص مهم را در برجام نادیده گرفت.

در این گزارش ادعا شده است: آنچه ما درباره شوروی انجام دادیم، تسلیح مجاهدین در افغانستان دقیقاً به موازات مذاکرات تسلیحاتی با آن کشور بود. انجام راهبرد مشابه در توافق هسته ای با یران همان کاری است که باید به انجام برسانیم.

گزارش مذکور در ادامه می نویسد: ایرانی ها به احتمال زیاد با توافق هسته ای که متضمن توقف تسلیح حزب الله لبنان یا دولت بشار اسد در سوریه باشد، موافقت نمی کردند. لذا در توافق کنونی باید برای تغییر رفتار ایران و نگرش این کشور چاره اندیشی شود.

نویسنده در پایان با اشاره به اظهارات ویلیلم کورتنری دیپلمات سابق آمریکایی و کارشناس خلع سلاح درباره اشتباهات آمریکا در قبال اتحاد جماهیر شوروی سابق که موجب تغییر رفتار روسیه علارغم معاهدات نظامی بین دو طرف نشد ، خواستار عدم تکرار این اشتباه از سوی آمریکا در قبال ایران شده و پیشنهاد می کند آمریکا باید بعد از این با کنار گذاشتن سیاست دیپلماتیک رسمی عدم مذاکره مستقیم با ایران، وارد مذاکره مستقیم با ایران شده و در عین حال برای فشار بر ایران برای تغییر رفتار اقدامات موازی را علیه ایران اتخاذ کند.

شایان ذکر است، ویلیام کورتنری در خصوص اشتباهات آمریکا در قبال اتحاد جماهیر شوروی سابق معتقد است: آنچه که ما(آمریکا) باید در قبال شوروی انجام می دادیم و ندادیم این بود باید بطور موازی و همزمان با مذاکرات با اتحاد جماهیر شوروی سابق گروه های مجاهدین افغان را در مقابل این کشور به شدت تسلیح می کردیم تا رفتار شوروی هم تغییر می کرد.

این دیپلمات سابق آمریکایی معتقد است این رفتاری اسست که آمریکا ب دررس گرفتن از اشتباهات گذشته اش در برابر ایران هم باید اتخاذ کند.

کد N899066

وبگردی