آفتاب

حملات هوایی ترکیه علیه داعش، کنار گذاشتن استراتژی یک بام و دو هوا

حملات هوایی ترکیه علیه داعش، کنار گذاشتن استراتژی یک بام و دو هوا

حمله هوایی دولت ترکیه علیه گروه تروریستی داعش و موافقت آنکارا با استفاده آمریکا از یک پایگاه هوایی ترکیه‌ای برای استفاده در حملات هوایی ائتلاف ضد داعش، تغییری در مشی بی‌تفاوت دولت این کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه افزوده است: استراتژی جدید قطعا ترکیه را به عضو کامل ائتلاف ضد داعش تبدیل می‌کند اما همزمان خطر افزایش درگیری‌های مرزی را افزایش داده و باعث قدرتمندتر شدن کردها خواهد شد.

مایکل استفن، رئیس مرکز فرهنگی خدمات سلطنتی انگلیس در قطر در این باره گفت: ترک‌ها در شرایطی هستند که برای آن‌ها داعش به تهدیدی غیرقابل انکار تبدیل شده است.

دیدیه بیلیون، از مرکز امور استراتژیک و بین المللی پاریس نیز در این باره خاطرنشان می‌کند: این حملات هوایی تنها به این معنی است که ترکیه حقیقتا به ائتلاف ضد داعش پیوسته؛ ائتلافی که تا پیش از این تنها یک عضو صوری در آن بود.

بیلیون ادامه می‌دهد: ترکیه متوجه شده است که نادیده گرفتن داعش هر روز شرایط را خطرناک‌تر می‌کند.

آرون اشتین، از شورای آتلانتیک مرکز رفیق حریری هم درباره استراتژی جدید دولت ترکیه می‌گوید: این اقدام نظامی بخشی از روند تکامل استراتژی دولت ترکیه طی ماه‌های اخیر است.

در همین حال برخی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند، حمله تروریستی در شهر سوروچ ترکیه توجیه لازم برای این تغییر جهت در استراتژی را برای دولت فراهم کرد.

در این میان تصمیم دولت ترکیه برای اجازه دادن به آمریکا جهت استفاده از پایگاه‌ هوایی اینجرلیک، فرآیند بمباران هوایی مواضع داعش را آسان‌ کرده و تنش‌ها بین آنکارا و واشنگتن را کاهش می‌دهد.

اما خطر بهره‌مندی کردها از شرایط پیش آمده می‌تواند اوضاع را برای ترکیه پیچیده کند.

انتهای پیام

کد N898776

وبگردی