آفتاب

مدودف: اوکراین ممکن است همانند یوگسلاوی تجزیه شود

مدودف: اوکراین ممکن است همانند یوگسلاوی تجزیه شود

نخست‌وزیر روسیه هشدار داد، چنانچه کی‌یف درباره اعطای خودمختاری بیشتر به اراضی تحت کنترل جدایی‌طلبان انعطاف بیشتری نشان ندهد، ممکن است همانند یوگسلاوی از نقشه اروپا محو شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته نیوزویک، شش کشور هم‌اکنون بر روی نقشه اروپا هستند که زمانی عضو فدراسیون یوگسلاوی کمونیست تحت رهبری صرب‌ها بودند، تا آنکه جنگ‌های 1992 یوگسلاوی رخ داد. کوزوو نیز در سال 2008 استقلال خود را از صربستان اعلام کرد. در واقع روسیه از صربستان در عدم به رسمیت شناختن کوزوو حمایت کرد و مانع تصویب قطعنامه‌ای در سازمان ملل شد که کشتار سازمان‌یافته قومیت بوسنی به دست نیروهای صرب بوسنی را «نسل‌کشی» می‌خواند.

دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در آستانه سفر به اسلونی، درگیری میان نیروهای روس‌گرا در مناطق دونتسک و لوهانسک را با یوگسلاوی مقایسه کرد.

مدودف گفت: به عنوان مثال اجازه دهید از جوانان روسیه سوال کنم که آیا آنها کشوری مثل یوگسلاوی را به یاد دارند؟ گمان می‌کنم که بسیاری از آنها به سختی به خاطر بیاورند که چنین کشوری در نقشه اروپا بوده است. آن روندی دشوار، خشن، دردناک و متاسفانه روند غیرصلح‌آمیز بود. حال چرا من شما را به یاد آن انداختم؟ برای آنکه زمانی که به ما گفته می‌شود که باید به مقررات بین‌المللی احترام گذاشت، ما این مساله را کاملاً می‌پذیریم اما این رویکردی است که باید برای تمام کشورها و تحت هر شرایطی اجرا شود.

در اوایل دهه 90 میلادی، درگیری یوگسلاوی به بالاترین حد خود رسید و خصوصاً در بوسنی و کرواسی به ترتیب 110 هزار و 20 هزار تن کشته شدند. سایر کشورها به صورت صلح‌آمیزتری جدا شدند که به عنوان مثال می‌توان به مونته‌نگرو اشاره کرد که سال 2006 از صربستان جدا شد. جنگ استقلال خود اسلونی حدوداً 10 روز به طول انجامید و 100 کشته بر جای گذاشت.

مدودف افزود: من تنها به این دلیل به یاد گذشته افتادم که نمی‌خواهم در یک برهه زمانی در آینده به یاد آورم که زمانی یک کشوری بود که اوکراین نامیده می‌شد. وجود اوکراین در حال حاضر به خرد، صبر، تمایل برای سازش و تمایل برای گفت‌وگو در اوکراین بستگی دارد.

انتهای پیام

کد N898488

وبگردی