آفتاب

انتقاد ژاپن از سفر نخست وزیر روسیه به جزایر «کوریل»

انتقاد ژاپن از سفر نخست وزیر روسیه به جزایر «کوریل»

اختلاف نظر توکیو و مسکو بر سر مالکیت جزایر کوریل با اعلام سفر نخست وزیر روسیه به این منطقه بار دیگر به اوج خود رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تایمز ژاپن، «فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن دیروز جمعه مراتب نارضایتی توکیو از سفر نخست وزیر روسیه به مجمع الجزایر «کوریل» را اعلام کرده و اقدام «دیمیتری مدودف» را توجیه ناپذیر توصیف کرد.

جزایر مورد مناقشه از پایان جنگ جهانی دوم به این سوی تحت پیمانی موسوم به موافقت نامه صلح سان فرانسیسکو از جانب مسکو اداره شده است اما توکیو نیز ادعای مالکیت آنها را دارد و در ماه فوریه گذشته خواهان بازپس گیری آنها شد. این جزایر از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.

سفر مدودف -که به تعبیر کارشناسان نشانه ای از تاکید حق حاکمیت مسکو بر این چهار جزیره است- در حالی انجام می گیرد که توکیو خود را مهیای میزبانی از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، می کند تا شاید راهی برای حل اختلاف در این زمینه پیدا کنند.

ناگفته نماند که تعداد جزایر کوریل به ۵۶ عدد می رسد که ژاپن تنها خواهان مالکیت بر ۴ تای آنها موسوم به «جزایر کوریل جنوبی» است.

مدودف که خبر سفر به جزایر کوریل را در روز پنجشنبه اعلام کرد هدف از این اقدام را ارزیابی توسعه اقتصادی منطقه با توجه به اهمیت نقش دفاعی آنها برای روسیه، عنوان کرده است.

قرار است از سال آینده برنامه های اقتصادی به ارزش تقریبی ۷۰ میلیارد روبل در مجمع الجزایر کوریل آغاز شود که تا ۱۰ سال ادامه خواهد یافت.

کد N898305

وبگردی