آفتاب

احیاء باغ فتح آباد، احیاء بخشی از هویت کرمانیان

احیاء باغ فتح آباد، احیاء بخشی از هویت کرمانیان

احیا و آبادانی عمارت باغ فتح‌آباد بی‌شک از رویدادهای بزرگ دهه‌های اخیر شهر کرمان است که به همت استاندار کرمان، «علیرضا رزم‌حسینی»، صورت گرفت و در پنجم مرداد ماه رسما میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کویر، احیاء عمارت باغ فتح‌آباد، تنها بازسازی یک بنای تاریخی فرسوده نیست، بلکه برگی ارزشمند از تاریخ کهن کرمان را به نمایش می‌گذارد، تا گواهی دیگر بر اصالت و فرهنگ غنی این دیار باشد. احیاء باغ فتح آباد، احیاء بخشی از هویت کرمانیان است.

این عمارت باشکوه از نظر وسعت، معماری و همچنین پیشینه و کاربرد اجتماعی و تاریخی‌اش از بناهای منحصر به فرد شهر کرمان است. عمارت 150 ساله فتح‌آباد با آن ورودی با شکوه، سردر زیبا، ستون‌های فاخر، گچبری‌های هنرمندانه و ظریف و شاه‌نشین‌هایش، نشان از روزهای پررونق و جلال گذشته را دارد.

در گواه اصالت باغ عمارت فتح‌آباد همین نکته را بس که الگوی سایر باغات تاریخی منطقه کویر فلات ایران و در رأس آنها باغ معروف «شاهزاده ماهان» بوده است. سر در زیبای باغ شاهزاده در ماهان از سر در این عمارت الهام گرفته است و شاهد مهجوری این بنای اصیل نیز این واقعیت است که در کنار شهرت جهانی باغ شاهزاده ماهان، این باغ مدفون در زیر غبار مانده بود؛ در حالی که باغ شاهزاده سالهاست که در فهرست آثار جهانی جای دارد؛ باغ فتح‌آباد مهجور و گمنام سال‌ها در حاشیه زنگی‌آباد رها شده بود.

گذر زمان از این عمارت با شکوه و برافراشته، مخروبه‌ای به جای نهاده بود، گویی آنچنان که از دیده‌ها پنهان شده و از حافظه اهالی کرمان نیز محو گشته بود.

عمارت فتح‌آباد به گمانی، زمانی دارالحکومه کرمان و محل رفت و آمد و حشر و نشر حاکمان، امیران و بزرگان این دیار بوده است. این عمارت در دوره حکمرانی «فضل علی بیگلر بیگی» در دوره قاجاریه در سنه 1253 هجری شمسی در شمال شهر کرمان و در اراضی که توسط وی از یاغیان گرفته شده بود، ساخته شد و بعدها به باغ «فتح آباد» شهرت یافت.

این عمارت در فراموشی و بی‌اعتنایی چهل و دو سال (از سال 1352)، سکونتگاه رانده شدگان و اراذل و اوباش حاشیه‌نشین شهر شده بود و شگفت آنکه اهالی مناطق اطرافش برای تامین امنیت به صرافت تخریبش افتاده بودند! اما بخت با عمارت و بیش از آن، با کرمان یار بود که پیش از آنکه تخریب شود، کشف شد و به چشم‌ها آمد.

داستان احیاء این عمارت از فروردین ماه سال 1393 آغاز شد؛ وقتی که علیرضا رزم حسینی استاندار جدید کرمان، در همین راستا بازسازی باغ فتح‌آباد را به‌عنوان اقدامی در جهت افزایش ظرفیت‌های گردشگری استان و به ویژه شهر کرمان در برنامه‌های توسعه و عمران استان کرمان قرار داد. استانی که به گفته استاندار با وجود داشتن ظرفیت‌های گسترده اقتصادی و فرهنگی آنچنان که شایسته‌اش بوده، توسعه نیافته است.

صنعت گردشگری به یقین یکی از آن پتانسیل‌های فرهنگی است که اخیرا به جا و درست در برنامه‌های توسعه و عمران استان به آن توجه ویژه شده است.

به باور استاندار کرمان یک ضلع اقتصاد و درآمدزایی، اقتصاد گردشگری است. در این میان، نقطه قوت و البته تمایز برنامه‌های توسعه استاندار کرمان بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در راستای عمران و آبادانی استان است. امری که به باور رزم حسینی از ویژگی‌های «اقتصاد مقاومتی» است.

به باور او، اقتصاد مقاومتی سپردن اقتصاد و ظرفیت‌های توسعه به مردم است. به گفته استاندار کرمان احیاء بناهای تاریخی همچون عمارت باغ فتح آباد، نه تنها موجب رونق اقتصادی در استان می‌شود بلکه نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است.

پروژه بازسازی عمارت فتح آباد، علاوه بر اینکه پروژه احیاء یک بنای تاریخی باشد، در نظر است که به مجموعه ارزشمندی از گیاهان دارویی نیز تبدیل شود. به گفته "حسین سرایداری" مدیرعامل بنیاد توسعه و عمران موقوفات کرمان، در این باغ؛ مساحتی در حدود سه هکتار، زیر کشت بیش از 100 نوع گونه گیاه دارویی رفته است که به زودی به بیش از 200 نوع گیاهان دارویی خواهد رسید.

تحقق این امر باغ فتح آباد را به بزرگ‌ترین مجموعه گیاهای دارویی جنوب و شرق کشور تبدیل خواهد کرد.

مدیرعامل بنیاد توسعه و عمران موقوفات کرمان شیوه های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت به کار رفته در این مجموعه گیاهان دارویی را از ایده‌های استاندار کرمان دانست که به زعم او می‌تواند الگوی فرهنگ‌سازی در زمینه کشاورزی استان باشد.

در حاشیه این پروژه به همت استاندار کرمان، محور گردشگری باغ عمارت فتح‌آباد آسفالت شده و هچنین یک جاده زیرگذر به اختیارآباد کشیده شده است که نه تنها موجبات تسهیل تردد اهالی این منطقه را فراهم کرده است بلکه در رونق اختیارآباد و توسعه آن نیز موثر خواهد بود.

پنجم مردادماه باغ عمارت فتح‌آباد رسما افتتاح می‌شود، این روز به یقین به عنوان گاه‌شمار تاریخ کرمان به ثبت می‌رسد.

انتهای پیام

کد N898285

وبگردی