آفتاب
معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح:

قضات نظامی وظیفه سنگین‌تری نسبت به قضات دادگستری دارند

قضات نظامی وظیفه سنگین‌تری نسبت به قضات دادگستری دارند

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح همیشه در کنار فرماندهان نظامی قرار دارد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق ظهر پنج شنبه در مراسم تودیع و معارفه دادستان نظامی استان همدان اظهار کرد: در همه نظام‌های قضایی دنیا در کنار دادگاه‌های عام که برای رسیدگی به جرایم آحاد جامعه تشکیل شده، دادگاه هایی با ویژگی های خاص با عنوان دادگاه اختصاصی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه دادگاه های اختصاصی معمولا برای سیدگی به جرایم قشر خاصی از جامعه به دلیل خصوصیات آن قشر وضع می شود، گفت: دادگاه نظامی سازمان قضایی نیروهای مسلح بر اساس قانون اساسی به عنوان تنها دادگاه اختصاصی در قانون اساسی کشور پذیرفته شده است.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح بیان کرد: وقتی به فلسفه وضع دادگاه ها در همه نظام های دنیا می نگریم رسیدگی در دادگاه های خاص ظرافتی خاص می طلبد و قضات این دادگاه ها باید قضات خاصی باشند.

مصدق افزود: قضات نظامی وظیفه سنگین تری نسبت به قضات دادگستری دارند.

وی با تاکید بر اینکه رسیدگی به پرونده در دادسراهای نظامی باید طوری باشد که ضمن رسیدگی به حق، اقتدار فرماندهی را تضیف نکند، گفت: مقام معظم رهبری نیز در ملاقات های خصوصی تاکید فرموده اند که در احضارها دقت کنید.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح با اعلام اینکه مخاطبین دادگاه های نظامی مخاطبان خاصی هستند، اضافه کرد: هدف از رسیدگی به پرونده ها در سازمان قضایی در درجه نخست حفظ اقتدار فرماندهی و سپس مجازات مجرم است.

مصدق با بیان اینکه گاهی تشخیص ها در این حوزه بسیار دشوار است، یادآور شد: موضوع پیشگیری از وقوع جرم از سال ۷۶ تا کنون به عنوان یک وظیفه ذاتی برای سازمان قضایی نیروهای مسلح تعریف شده است و به‌صورت جدی و با برنامه ریزی کامل از سوی فرماندهان نظامی دنبال می شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان قضایی نیروهای مسلح همیشه در کنار فرماندهان نظامی بوده نه در مقابل آنان، گفت: باید به کمک خود فرماندهان یک سازمان مقتدر و سالم داشته باشیم.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح با افزودن این مطلب که در سازمان های نیروهای مسلح اعم از اتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزات دفاع بر اساس آمار ارتکاب جرم بسیار کمتری نسبت به سایر آحاد است، بیان کرد: سازمان های نیروهای مسلح جمهوی اسلامی ایران نه تنها جزو سالم ترین نیروهای دنیا هستند، بلکه بالاتر از آنان قرار دارند.

مصدق با تاکید بر اینکه در راس این نیروها مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا قرار دارد، افزود: اگر لکه ای در این نیروها وجود داشته باشد باید به سرعت پاک گردد.

وی با تاکید بر اینکه هرجا که مدیریت جهادی بوده و ارتباط ها دلسوزانه و نه اداری و کاری بوده در آن استان موفقیم، گفت: به یاری خداوند در اکثر استان‌ها این چنین است.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به برگزاری جلسه امروز به منظور تودیع و معارفه دادستان نظامی استان همدان گفت: حجت الاسلام والمسلمین رمضان‌علی صالحی دادستان نظامی سابق استان به عنوان مدیر کل پیشگیری از وقوع جرم و عفو و بخشودگی سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی شده اند.

وی تصریح کرد: پیشگیری از وقوع جرم و عفو و بخشودگی در نیروهای مسلح یک اصل است و مدیریت آن بسیار حساس و مهم است.

در این مراسم، جعفر طلایی به عنوان دادستان نظامی جدید استان همدان معرفی و از خدمات چهار ساله حجت‌الاسلام صالحی قدردانی شد.

دادستان نظامی سابق استان همدان نیز با بیان اینکه خوشحالم چهار سال در بین مردم همدان بوده‌ام، اظهار کرد: کار در این استان، موهبت‌های الهی است که من توانستم در این مدت از موهبت‌ها برخوردار شوم.

صالحی ابراز کرد: همدان دارای قضات و مسئولان خوبی در حوزه قضایی است که باعث پیشرفت این استان شده است.

انتهای پیام

کد N898105

وبگردی