آفتاب

ایران و سوریه؛ محور گفتگوهای کری و لاوروف در دوحه

ایران و سوریه؛ محور گفتگوهای کری و لاوروف در دوحه

وزیر امور خارجه آمریکا گفت در سفر خود به دوحه که اوایل ماه آگوست انجام می شود با همتای روس خود به منظور بررسی پرونده ایران و سوریه دیدار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزرای مهر به نقل از روسیا الیوم، کری در سخنرانی خود در شورای روابط خارجه در نیویورک افزود: ۱۰ روز بعد به منظور بررسی توافق هسته ای ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، عازم دوحه پایتخت قطر خواهم شد.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که محور گفتگوهای وی در دوحه مسئله تضمین امنیت منطقه، مبارزه با تروریسم و ممانعت از حمایت های مالی از عناصر افراطی خواهد بود.

وی افزود: در این سفر با سرگئی لاوروف دیدار و در مورد ایران و تحولات سوریه با وی بحث و تبادل نظر خواهم کرد. پیشتر منابع دیپلماتیک آمریکا اعلام کرده بودند جان کری سوم آگوست با وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه دیدار خواهد کرد.

واشنگتن تلاش می کند بعد از حصول توافق هسته ای ایران با ۶ کشور قدرتمند، به شرکای خود در خاورمیانه در این زمینه اطمینان دهد. در همین راستا اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر اخیر خود به منطقه به کشورهای عربستان، اردن، عراق و اراضی اشغالی فلسطین رفت.

گفتنی است رئیس جمهور آمریکا نیز اواسط ماه می با سران کشورهای حاشیه خلیج فارس در کمپ دیوید دیدار و موضوع سامانه منطقه ای، دفاع ضد موشکی و صادرات سلاح های آمریکایی به منطقه را به منزله جبران توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران مطرح کرد.

کد N897919

وبگردی