آفتاب

استفاده از فن‌آوری لیزر در ایمن‌سازی نیروگاه فوکوشیما ژاپن

استفاده از فن‌آوری لیزر در ایمن‌سازی نیروگاه فوکوشیما ژاپن

بنابر قراردادی که میان سه شرکت ژاپنی امضا شده است احتمال دارد از فن‌آوری لیزر در خارج کردن سوخت باقی‌مانده در راکتور هسته‌ای آسیب دیده نیروگاه فوکوشیما ژاپن استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه ژاپن تایمز، سه شرکت آژانس انرژی اتمی ژاپن (JAEA)، شرکت هسته‌ای هیتاچی و شرکت سوگینو ماشین ژاپن، بنابر قراردادی که در 15 جولای به امضاء رسانده‌اند توافق کرده‌اند تا با انجام یک سری اقدامات و تحقیقات مقدماتی و استفاده از تجربه‌های یکدیگر در این عرصه، فن‌آوری لیزری جدیدی را طراحی کنند تا بتوانند در جریان خارج کردن سوخت هسته‌ای باقی مانده در راکتور هسته‌ای فوکوشیما از آن استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، وقوع زلزله و سونامی در مارس 2011؛ در ژاپن، باعث ورود مقادیر زیادی از آب دریا به داخل نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما شد؛ در اثر برخورد آب دریا با راکتورهای هسته‌ای این نیروگاه و خرابی سیستم سردکن راکتورها، در نهایت گدازش راکتورها باعث تشعشع مواد رادیواکتیو به بیرون شد.

متخصصان ژاپنی طی مدت اخیر همواره تلاش کرده‌اند که با استفاده از روش‌های ایمن؛ آب موجود در نیروگاه‌ فوکوشیما که به دلیل ورود سوخت هسته‌ای به آن دارای مقادیر تشعشع بالا و خطرناکی است را خارج کنند.

اخیراً نیز آژانس انرژی اتمی ژاپن اعلام کرده است که قصد دارد با استفاده از روبات‌های مجهز به فن‌آوری لیزری جدید؛ روند خروج ایمن مواد رادیواکتیو از نیروگاه فوکوشیما را تسریع بخشد.

شرکت هسته‌ای هیتاچی نیز علاوه بر این که در ساخت و کنترل فعالیت راکتورهای آب جوش تخصص دارد، همواره در فراهم کردن فن‌آوری و تجهیزات لازم در روند ایمن‌سازی و بازرسی نیروگاه فوکوشیما فعال بوده است.

انتهای پیام

کد N897871

وبگردی