آفتاب

"پروتکل معیوب" پنتاگون و ارسال باکتری زنده سیاه‌زخم به نقاط مختلف

"پروتکل معیوب" پنتاگون و ارسال باکتری زنده سیاه‌زخم به نقاط مختلف

معاون وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، ارسال هاگ زنده سیاه‌زخم به آزمایشگاه‌هایی در آمریکا و هفت کشور دیگر شکستی بود که مشکلی اساسی برای پنتاگون ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ رابرت ورک، معاون وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه با انتشار گزارشی 38 صفحه‌ای از تحقیقات بر روی ارسال اشتباه باکتری زنده سیاه‌زخم گفت: اگرچه این اشتباه هیچ فردی را در معرض خطر قرار نداد اما موجب نگرانی بسیاری شد.

معاون وزیر دفاع آمریکا در جریان کنفرانس خبری خود گفت:‌ اولین سوالی که برای ما مطرح شد این است که چرا این اتفاق رخ داد. تحقیقات از اواخر مه که اولین بار گزارش‌هایی در این رابطه منتشر شد، آغاز شده است. مقام‌ها به این نتیجه رسیدند که پروتکل‌های ناکارآمد بعلاوه نگهداری حجم انبوهی از باکتری زنده سیاه‌زخم در یک آزمایشگاه منجر به بروز این حادثه شده است.

یک آزمایشگاه وابسته به ارتش آمریکا در یوتا مرتکب اشتباه خطرناکی شده است و نمونه‌های زنده باکتری سیاه‌زخم را به ایالت‌های مختلف آمریکا و پایگاه‌های نظامی آمریکا از جمله در کره‌جنوبی ارسال کرده است.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع آمریکا، در ماه مارس سال 2014 میلادی در آزمایشگاه پایگاه ارتشی "داگ‌وی پرووینگ گراند" در ایالت یوتا، کارشناسان بر روی نمونه‌ای از باکتری سیاه‌زخم برای از بین بردن عامل بیماری از طریق پرتو کار کرده‌اند. بر پایه‌ این اطلاعات، این نمونه به 9 بخش تقسیم شده و در ماه‌های پس از مارس، برای "اهداف علمی" به دیگر موسسات آزمایشگاهی و تحقیقاتی ارسال شده است. این آزمایشگاه‌ها نمونه‌ها را به نوبه خود دوباره تقسیم و به آزمایشگاه‌های خصوصی فرستاده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از وزارت دفاع آمریکا، این نمونه‌ها از ده‌ها آزمایشگاه ایالت‌هایی چون کالیفرنیا، تنسی، تگزاس، ویسکانسین، ویرجینیا، دلاور، مریلند، نیوجرسی و نیویورک سر درآورده‌اند. نمونه‌ای هم به پایگاه نیروی هوایی آمریکا در اوسان (کره‌جنوبی) و نیز چند کشور دیگر که نام برده نشده‌اند، ارسال شده است.

به گزارش سازمان کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (سی‌دی‌سی) در آمریکا، 24 مه یک آزمایشگاه خصوصی در ایالت مریلند به دستگا‌ه‌های دولتی خبر داده که از نمونه‌ موجود در این آزمایشگاه می‌توان باکتری‌های سیاه‌زخم زنده پرورش داد.

به گزارش پنتاگون، پس از انتشار این خبر و آگاهی از این اشتباه، نمونه‌های فرستاده شده به دیگر آزمایشگاه‌ها نیز مورد آزمایش قرار گرفتند. پنتاگون تا روشن شدن این مساله ارسال هرگونه نمونه‌ای از ایستگاه یوتا به آزمایشگاه‌های دیگر را متوقف کرده است.

سال گذشته موسسات دولتی آمریکا بارها به دلیل سهل‌انگاری در کار با مواد خطرناک مورد انتقاد قرار گرفتند. در پی این انتقادها سی‌دی‌سی دو آزمایشگاه خود را تعطیل کرد. گفته می‌شد که دلیل تعطیلی یکی از آنها، بی‌دقتی و عدم رعایت تدابیر ایمنی در کار با نمونه‌های سیاه زخم بوده ‌است.

کارشناسان وزارت کشاورزی آمریکا سال گذشته نمونه‌های سیاه زخم را در یخچال‌های بدون محافظ در راهرویی یافتند که همه به آن دسترسی داشتند. انتقال نمونه‌های خطرناک در کیسه‌های پلاستیکی که بازکردن آنها بسیار آسان است، انتقاد دیگری بود که سال پیش متوجه سازمان کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا شد.

انتهای پیام

کد N897700

وبگردی