آفتاب

پیغامی که کارتر از ریاض آورد

پیغامی که کارتر از ریاض آورد

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه برآوردی خوش بینانه از روابط آمریکا با عربستان سعودی ارائه و تاکید کرد عربستان از توافق هسته ای با ایران استقبال می کند.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی با «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا در کاخ السلام در جده دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که «محمد بن نایف» ولیعهد و «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی نیز حضور داشت آخرین تحولات منطقه و روابط دو کشور به ویژه در زمینه‌های نظامی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر دفاع آمریکا در این دیدار گفت که کشورش خواستار ثبات و امنیت منطقه است.

کارتر پس از گفتگو با مقامات عربستانی اعلام کرد که تهاجم بالقوه ایران یک نگرانی مشترک قلمداد می‌شود و هدف وی از سفر به عربستان، تلاش برای تقویت روابط دفاعی با ریاض در پی امضا شدن موافقتنامه هسته‌ای ایران است.

وی گفت: سلمان و وزیر دفاع عربستان سعودی در این گفتگوها بر حمایت عمومی خود از این موافقتنامه تاکید کردند، اما در عین حال به برخی از نگرانی‌های خود در این خصوص از جمله لزوم اجرای صحیح موافقتنامه اشاره کردند.

اشتون کارتر اظهار کرد: گفتگوها در جده بر مسائلی از قبیل پیشبرد روابط امنیتی از جمله دفاع موشکی، مسائل سایبری، امنیت دریایی و نیروهای عملیات ویژه تاکید داشت.

کارتر همچنین گفت: پادشاه عربستان در ماه سپتامبر به آمریکا سفر و با باراک اوباما رئیس جمهور این کشور دیدار خواهد کرد.

تصمیم ناگهانی سلمان در ماه مه گذشته مبنی بر شرکت نکردن در نشست سران کشورهای حاشیه خلیج فارس که به میزبانی اوباما درکمپ دیوید برگزار شد، گمانه زنی‌ها در خصوص بی توجهی دیپلماتیک وی را به آمریکا تشدید کرد، هر چند دو طرف این موضوع را تکذیب کردند.

پادشاه عربستان که از طریق مترجم با کارتر سخن می‌گفت، در مراسم استقبال خود از کارتر در کاخی در جده در این باره گفت: ای کاش در کمپ دیوید حضور داشتم.

در همین حال واحد مرکزی خبر به نقل از نیویورک تایمز نوشت:  اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه برآوردی خوش بینانه از روابط آمریکا با عربستان سعودی ارائه و تاکید کرد عربستان از توافق هسته ای با ایران استقبال می کند.

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم هلن کوپر افزود: کارتر که نخستین بار است به جده سفر و با ملک سلمان دیدار می کند همچنین از سفر پادشاه عربستان به آمریکا در پاییز امسال خبر داد.

با توجه به تردیدهای شدید عربستان سعودی درمورد مذاکرات هسته ای قدرت های جهانی با ایران که هفته گذشته به دستیابی به یک توافق منجر شد، توصیفی که وزیر دفاع آمریکا از روابط کشورش با عربستان سعودی به خبرنگاران ارائه کرد، به طور غیرمنتظره ای خوش بینانه به نظر می رسد.

5252

کد N897104

وبگردی