آفتاب

دی‌میستورا بعد از سفر به دمشق با مخالفان خارجی دیدار می‌کند/بروکسل میزبان مخالفان سوری

دی‌میستورا بعد از سفر به دمشق با مخالفان خارجی دیدار می‌کند/بروکسل میزبان مخالفان سوری

استفان دی میستورا قرار است بزودی برای دیدار با مقامات سوریه، گروه‌های مخالف داخلی و نیز فعالان مدنی و گفتگو درباره مسئولیت بین‌المللی محول شده به وی، وارد دمشق شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، طبق اظهارات منابع اروپایی، گزارشی که استفان دی میستورا، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه قصد دارد تا پایان ماه جاری میلادی به سازمان ملل ارائه دهد، بر اساس بیانیه ژنو و اصلاحاتی است که گروه‌های مخالف سوری در خصوص نقشه راه در نظر دارند، احتمالا بندهایی را دی میستورا با هدف اجرای پیشنهادات کشورهای بزرگ به آن خواهد افزود.

منابعی در گفتگو با خبرگزاری آکی ایتالیا اعلام کردند: فرستاده سازمان ملل به سوریه در دیدار با مقامات این کشور ضمن ارزیابی شرایط سوریه، پیشنهادات مطرح شده در رایزنی‌ها برای حل سیاسی بحران این کشور را به صورت خلاصه ارائه خواهد کرد.

این منابع تاکید کردند که دی میستورا می‌داند هرگونه پیشنهاد یا نقشه راهی که الزام‌آور نباشد، موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

منابع تصریح کردند: دی میستورا بعد از سفر به دمشق با رهبران سیاسی مخالف سوری در خارج از جمله فرماندهان نظامی مخالف در ترکیه دیدار می‌کند.

پس از دیدارهای قاهره و پاریس، نمایندگان ائتلاف مخالفان سوریه و هیات ملی هماهنگی نیروها برای تغییرات دموکراتیک، نشستی در مرکز اتحادیه اروپا در بروکسل با عنوان "نقشه راه برای نجات سوریه، اصول اولیه سازش سیاسی" برگزار کردند.

احمد رمضان، عضو ائتلاف مخالفان سوریه این نشست را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هدف ائتلاف و هیات هماهنگی دستیابی به سندی پیش از تایید نهایی است.

این عضو ائتلاف مخالفان سوریه اظهار داشت: میزبانی اتحادیه اروپا از این نشست نشان دهنده آن است که اروپا درک کرده ادامه بحران سوریه نه تنها برای کشورهای منطقه بلکه برای تمامی کشورهای بزرگ جهان آسیب زننده و خطر آفرین است. به همین دلیل این اتحادیه بر نظارت سازمان ملل تاکید دارد.

خلف داهود، عضو دفتر اجرایی هیات هماهنگی ملی و هیات مذاکره کننده با ائتلاف مخالفان سوریه نیز گفت: نشست مذاکره تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و ما در یک کنفرانس مطبوعاتی نتایج به دست آمده در این نشست را اعلام خواهیم کرد.

داهود در ادامه تاکید کرد: اهمیت نشست بروکسل از آن جهت است که اتحادیه اروپا میزبانی آن را به عهده گرفته و نتایج این دیدار در ادامه دو مذاکره پیشین که در قاهره و پاریس انجام شد، برای هر دو طرف الزام‌آور است.

منابع اروپایی آگاه تاکید کردند: اتحادیه اروپا و مقامات بلژیکی هیچ گونه میانجیگری در این خصوص انجام نمی‌دهند و تنها به حمایت لجستیک از شرکت‌کنندگان اکتفا کرده‌اند.

منابع مذکور در ادامه درباره حل بحران سوریه با تاکید بر ثبات موضعگیری اتحادیه اروپا اعلام کردند که هر راه حل دائمی برای بحران سوریه نیازمند روند سیاسی جامعی با رهبری خود سوریه برای ورود به مرحله انتقالی بر اساس بیانیه ژنو یک و همسو با قطعنامه‌های شورای امنیت است.

انتهای پیام

کد N897022

وبگردی