آفتاب

برلین از واشنگتن درباره جاسوسی از اشتاینمایر توضیح خواست

برلین از واشنگتن درباره جاسوسی از اشتاینمایر توضیح خواست

آلمان اعلام کرد، از آمریکا می‌خواهد تا درباره ادعاهای تازه مطرح شده مبنی بر جاسوسی رسمی آمریکا از وزیر امور خارجه آلمان توضیح دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل خبرگزاری دویچه‌وله، براساس اسناد و مدارک منتشر شده در سایت افشاگر ویکی‌لیکس آژانس امنیت ملی آمریکا به صورت نظام‌مند از فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امورخارجه آلمان جاسوسی کرده است.

مارتین شفر سخنگوی وزارت خارجه آلمان به خبرنگاران گفت: اگر این افشاگری‌ها درست باشد، ضربه محکمی به روابط میان واشنگتن و برلین وارد می‌شود.

این در حالی است که استفان استاین‌لین یکی از مقامات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه آلمان در خصوص این مساله با جان امرسون سفیر آمریکا در برلین تماس گرفت.

شفر گفت: استاین‌لین این اتهامات را در مقابل امرسون مطرح و تهدید کرده که ما خواستار شفاف‌سازی و توضیح درباره این مساله و دیگر پرونده‌های حل نشده هستیم.

وی افزود: ما این توضیح را می‌خواهیم و بر آن تاکید می‌کنیم.

شفر افزود: در جریان این دو سال رسوایی در خصوص آژانس امنیت ملی آمریکا علیه آلمان اطلاعات ذره ذره و از طریق رسانه‌ها منتشر شده است.

این در حالی است که برلین و واشنگتن با توجه به مسائل امنیتی و دیپلماتیک به عنوان شریک روابط خوب، سازنده و مثمرثمری دارند.

این سخنگو ادامه داد: اگر این گزارشات صحیح باشد، نمی‌توانم رابطه معقول میان دستاوردهای این جاسوسی‌ها و خدشه دیپلماتیکی بزرگ به دنبال آن را درک کنم.

خبرگزاری‌های آلمان در چند روز گذشته اعلام کردند که آژانس امنیت ملی آمریکا اوایل سال 2005 میلادی هنگامی که اشتاینمایر به عنوان وزیر امور خارجه این کشور منصوب شده بود، تلفن همراه وی را شنود کرد.

انتهای پیام

کد N896911

وبگردی