آفتاب

نتایج انتخابات بروندی جمعه اعلام می شود

نتایج انتخابات بروندی جمعه اعلام می شود

نتایج رسمی انتخابات بروندی در حالی روز جمعه اعلام خواهد شد که به نظر می رسد پیر ان کورونزیزا رئیس جمهور کنونی با پیروزی قاطع برای سومین بار در این سمت ابقا شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، پیر کلاور ان داییداریه رییس کمیسیون انتخابات بروندی اعلام کرد که بین ۷۲ تا ۸۰ درصد از واجدین شرایط رای دادن در این کشور ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری در انتخابات ریاست جمهوری روز سه شنبه شرکت کرده اند.

با این حال خشونت ها در روز دوشنبه و یک روز قبل از برگزاری انتخابات و همچنین بایکوت شرکت در انتخابات از سوی مخالفان باعث شد تا میزان مشارکت در پایتخت این کشور آفریقایی کم باشد. براساس این گزارش ۳ نفر از جمله دو افسر پلیس در جریان تیراندازی ها در ستادهای مخالفان کشته شدند.

در همین حال آگاتون آر واسا مهم ترین چهره مخالف دولت می گوید نیروهای دولتی مانع از فعالیت آزادانه اعضای ستادش شده اند و آمریکا و انگلیس نیز مدعی اند نمی توانند اعتبار انتخابات را تایید کنند. از سوی دیگر ائتلاف مستقل امید که از آگاتون آر واسا حمایت می کرد، نتیجه انتخابات را رد کرده است.

از ماه آوریل تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر در نتیجه خشونت های سیاسی در بروندی کشته شده اند. پیر ان کرونزیزا تاکنون دو دوره رئیس جمهوری بروندی بوده و براساس قانون اساسی نمی توانست برای بار سوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

گفتنی است با ادامه تنش های سیاسی، این نگرانی وجود دارد که بار دیگر آتش جنگ داخلی بروندی که در سال ۱۹۹۵ توافق نامه آتش بس در مورد آن به امضا رسید، شعله ور شود.

 

کد N896679

وبگردی