آفتاب
برلین خواستار شد:

لزوم توضیح واشنگتن درمورد جاسوسی از مقامات آلمان

لزوم توضیح واشنگتن درمورد جاسوسی از مقامات آلمان

دولت آلمان برای دومین بار طی یک ماه اخیر از سفیر آمریکا در برلین خواستار ارائه توضیحات در مورد جاسوسی الکترونیکی واشنگتن از مقامات بلند پایه این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، مارتین شفر سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد: دولت به دقت اطلاعات افشا شده توسط روزنامه ها در مورد جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) از فرانک والتر اشتاین مایر را بررسی کرده است.

وی با بیان اینکه باید از صحت این اطلاعات مطمئن شد افزود: بدون بررسی و حصول اطمینان نمی توان به مطالبی که توسط پایگاه «ویکی لیکس» و یا پایگاه های مشابه منتشر می شود، اعتماد کرد. شفر تصریح کرد: «اشتفان اشتاین لاین» معاون وزیر امور خارجه آلمان عصر روز سه شنبه با «جان امرسون» سفیر آمریکا در برلین تماس حاصل کرده و خواستار ارائه توضیحات و انجام تحقیق در مورد این مسئله و اقدامات مشابه مربوط به جاسوسی آمریکا شده است.

این در حالی است که روز دوم جولای نیز دفتر صدر اعظم آلمان، امرسون را به خاطر جاسوسی آمریکا از سیاستمداران آلمانی فراخوانده بود.

روز بیستم جولای پایگاه ویکلی لیکس مطالبی را منتشر کرد که نشان می داد آژانس امنیت ملی آمریکا از فرانک اشتاین مایر بعد از اینکه وی در سال ۲۰۰۵ وزیر امور خارجه آلمان شده، جاسوسی کرده است. به نوشته ویکلی لیکس سرویس های جاسوسی آمریکا به محض ورود اشتاین مایر به آمریکا در سال ۲۰۰۵  از وی جاسوسی کرده اند.

علاوه بر این لیست اهدافی از NSA در وزارت امور خارجه آلمان نشان می دهد که پیش از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، سرویس های جاسوسی واشنگتن از مقامات برلین جاسوسی کرده اند.

سرویس های جاسوسی آمریکا، جاسوسی الکترونیکی که شامل تماس های تلفنی و ارتباط از طریق پست الکترونیکی در داخل خاک آمریکا و شماری از کشورهای جهان را انجام داده است. این اقدام با استناد به قانون موسوم «پاتریوت» در مورد مبارزه با تروریسم که واشنگتن بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شروع کرده است، انجام می گیرد.

با این حال دو سال پیش ادوارد اسنودن کارمند سابق NSA فاش کرد که عملیات جاسوسی الکترونیکی آمریکا از آلمان شامل مقامات و نهادهایی بوده است که هیچ ارتباطی با تروریسم ندارند، بر این اساس این سرویس ها از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز جاسوسی کرده اند. پارلمان آلمان درواکنش به این اقدام تصمیم به تشکیل کمیته ویژه جهت تحقیق در مورد جاسوسی غیر قانونی گرفته است.

کد N896636

وبگردی