آفتاب

افزایش عمر محفظه راکتورهای هسته‌ای تا 120 سال

افزایش عمر محفظه راکتورهای هسته‌ای تا 120 سال

شرکت هسته‌ای روسیه (روس اتم) اخیراً اعلام کرده است که با استفاده از نیکل کاملا خالص در ساخت محفظه راکتورهای هسته‌ای می‌توان عمر استفاده از این محفظه‌ها را به 120 سال رساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر نیوز، در یک نیروگاه هسته‌ای، محفظه فشار یک راکتور، هسته راکتور را در خود جای می‌دهد که به همین دلیل باید بیش‌ترین قابلیت ارتجاعی را در برابر دما، فشار و تشعشع رادیواکتیو داشته باشد، هسته‌ اصلی راکتور در پایین‌ترین بخش محفظه فشار راکتور و در میان ساختمان بتنی مستحکم راکتور قرار گرفته است و یکی از اجزای اصلی راکتورهای هسته‌ای است که نمی‌توان آن را جایگزین کرد.

شرکت هسته‌ای روس اتم روس اعلام کرده است که توانسته برای نسل آینده راکتورهای هسته‌ای تحت فشار خود یک محفظه فشار جدید که استقامت آن به طرز چشم‌گیری افزایش می‌یابد را بسازد. این محفظه‌های جدید می‌توانند یک چرخه عمر 120 ساله را داشته باشند. هم اکنون عمر مفید فعالیت جدیدترین محفظه فشار راکتور هسته‌ای WER-1200 روسیه که در واحد 2 نیروگاه لنین گارد نصب شده است حدود 100 سال است.

هم‌اکنون میانگین عمر مفید محفظه‌های راکتورهای هسته‌ای در سرتاسر جهان حدود 50 تا 60 سال است که با این پیشرفت این میانگین به حدود 80 تا 100 سال می‌رسد و دستاورد قابل توجهی است.

اگرچه هنوز به صورت قطعی اعلام نشده است که از محفظه‌های فشار جدید شرکت روس اتم در کدام راکتورها استفاده خواهد شد اما ممکن است در نیروگاه‌های هسته‌ای آکویو ترکیه یا کودانکولام هند که توسط شرکت روس اتم در حال ساخت است، استفاده شود.

انتهای پیام

کد N896507

وبگردی