آفتاب

فرانسه به‌دنبال تصویب قانون کاهش وابستگی به انرژی هسته‌ای

فرانسه به‌دنبال تصویب قانون کاهش وابستگی به انرژی هسته‌ای

قانون‌گذاران فرانسوی یک قانون مربوط به حوزه انرژی مبنی بر کاهش وابستگی فرانسه به راکتورهای هسته‌ای و نیز کاهش تولید آلودگی‌های کربنی را به زودی به تصویب خواهد رساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از بلومبرگ، سگولین رویال، وزیر انرژی فرانسه در مورد این قانون که تصویب آن چندین‌بار به تعویق افتاده است، گفت: این قانون، یکی از پیشرفته‌ترین قانون‌های به تصویب رسیده در زمینه انرژی در میان کشورهای صنعتی است.

او از تصمیم دولت فرانسه برای تولید اشتغال با ساخت نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر خبر داد.

نخستین‌بار سه سال پیش فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه از لزوم کاهش وابستگی فرانسه به انرژی هسته‌ای برای تولید برق مورد نیازش و افزایش بهره‌وری از منابع انرژی تجدیدپذیر مثل انرژی خورشید و باد خبر داد و تاکید کرد که باید قانونی در این‌باره به تصویب برسد.

اگرچه تصویب این قانون در پارلمان فرانسه به دلیل وجود مشکلاتی مثل مخالفت صنعت هسته‌ای فرانسه، سناتورهای مخالف این طرح و تغییر وزیر انرژی فرانسه حدود 3 سال است با تأخیر روبه‌رو شده است.

در این قانون که انتظار می‌رود بعد از ظهر روز چهارشنبه در پارلمان فرانسه به تصویب برسد مشخص شده است که انرژی هسته‌ای باید تنها نیمی از برق موردنیاز فرانسه را تا سال 2025 تولید کند و در واقع وابستگی فرانسه به انرژی هسته‌ای را که بیش از هر کشور دیگری در جریان است کاهش یابد.

هم‌اکنون حدود سه چهارم کل انرژی تولید شده مورد نیاز فرانسه از طریق 58 راکتور هسته‌ای این کشور تأمین می‌شود.

این قانون هم‌چنین دولت را موظف می‌کند تا کل ظرفیت کنونی تولید انرژی راکتورهای هسته‌ای که هم‌اکنون 63 گیگاوات است را افزایش ندهد.

در این قانون آمده است که میزان استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در تولید برق مورد نیاز فرانسه باید تا سال 2020 به 23 درصد و تا سال 2030 به 32 درصد افزایش یابد و هم‌چنین فرانسه باید میزان تولید آلودگی‌های کربنی خود تا سال 2030 را به 40 درصد کاهش دهد.

انتهای پیام

کد N896485

وبگردی